شب حافظ و نشست مولوی در آدلاید

16 مرداد 1395 | 388 | 0

این مطلب در تاریخ شنبه, 16 مرداد,1395 در وبلاگ كاووس حسن لي ، منتشر و از طریق فیدخوان به طور خودکار در این صفحه بازنشر شده است.

گزارش منتشر شده ی خبرگزاری مهر از «شب حافظ»:


سخنرانی دکتر کاووس حسن لی در باره ی حافظ در استرالیای جنوبی
نشست «شب حافظ» سی جولای (9 مرداد 1395) در شهر آدلاید استرالیا برگزار گردید. این نشست که با همت و همکاری چندین نهاد فرهنگی در سالن کتابخانه ی پاینهام برگزار گردیده بود با استقبال فراوان علاقه مندان حافظ شیرازی رو به رو شد. آقای دکتر کاووس حسن­لی استاد دانشگاه شیراز، سخنران این نشست بود و در باره ی جایگاه حافظ شیرازی در فرهنگ ملت ایران و نیز ویژگی­های فکری، فرهنگی و ادبی حافظ سخن گفت. دکتر حسن­لی همچنین در این سخنرانی با اشاره به شخصیت جهانی حافظ بر «همه زمانی» و «همه مکانی» کلام حافظ تاکید کرد. و دلایل رویکرد گسترده ی مردم را به حافظ برشمرد. این استاد حافظ شناس با استناد بر اشعار حافظ شیرازی، چندین دلیل برای گسترش حافظ در ذهن و ضمیر مردم و علاقه ی همگانی به شعر او مطرح کرد که از جمله انها می توان به موارد زیر اشاره کرد: وجوه هنری کلام حافظ، خصلت آینگی اشعار او، وجود عناصری از حکمت عامیانه در شعر حافظ، پیوند لسان الغیب با عالم معنا و ارتباط او با قرآن کریم، مبارزه ی حافظ با تظاهر، تزویر، دروغ و زهد ریایی، و نیز فراخوانی حافظ به امیدواری و شادمانگی...
دکتر کاووس حسن لی در بخش پرسش و پاسخ این برنامه نیز به پرسش های حاضران پاسخ گفتند. در این برنامه حدود سه ساعت و نیم طول کشید،گروهی از هنرمندان نیز به اجرای موسیقی پرداختند.
 
گزارش منتشر شده شب مولوی خبرگزاری مهر:
 
دکتر کاووس حسن لی در شهر آدلاید استرالیا از مولوی گفت:
در سلسله نشست هایی که به مناسبت حضور دکتر کاووس حسن لی در استرالیا از سوی علاقه مندان به فرهنگ ایرانی در این کشور پیش بینی شده است، روز یکشنبه سی و یکم جولای (دهم مرداد) ایشان با مخاطبان خود در کتابخانه ی مرکز اجتماعات آدلاید شمالی، در باره ی مولوی سخن گفت. دکتر حسن لی در این نشست دیدگاه مولانا در باره ی جهان هستی و دلیل نگاه انبساطی و شادناکی او به هر دو جهان را با تمرکز بر غزلیات شمس بررسی کرد. و در باره ی مرگ و زندگی از نظر مولانا توضیح داد. استاد ادبیات دانشگاه شیراز، گفت: مولوی از بزرگترین سرمایه های جهانی ست که بسیاری از پیام های او همچنان برای بشر امروزی کارایی دارد. دکتر حسن لی همچنین گفت: مولوی شاعری فارسی زبان اما متعلق به تمام جهان است.  
یک روز پیش از این نشست، نیز دکتر حسن لی به دعوت برخی از نهادهای فرهنگی استرالیای جنوبی در کتابخانه ی پینهام این شهر در باره ی حافظ سخنرانی داشتند.
گفتنی ست که گروهی از علاقه مندان به مولوی، در شهر آدلاید اقدام به برگزاری نشست های مثنوی خوانی کرده اند که ماهی یک بار برگزار می گردد.
 
 

امتیاز دهید:
Article Rating | امتیاز: با 0 رای


نظرات

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

نویسندگان