نخستین جلسه ی تدریس درس پژوهی باحضور استاد ابوالفضل بختیاری معاونت پژوهشکده علوم تربیتی و مدرس دانشگاه و دارنده ی دکترای تخصصی مدیریت آموزشی - علوم تربیتی در تاریخ 7/10/93 با حضور همکاران مدرسه زمزم و امیرکبیر در مدرسه ی زمزم برگزار گردید.
در این جلسه ی پربار ، از درس پژوهی بعنوان الگویی برای پرورش معلمان یاد شد.و اینکه درس پژوهی شیوه ای ست برای پژوهش مشارکتی و پرورش حرفه ای معلمان و کارگزاران آموزشی .
استاد بختیاری در این جلسه به زبانی شیوا و شیوه ای کاربردی همراه با شواهد مثالهای ملموس به بیان آخرین یافته های پژوهشی در زمینه ی تاثیرات مثبت تعلیم و تربیت بر سازه های فرهنگی جامعه ی فردا پرداختند.
و اینکه یادگیری کلید ورود به جامعه ی دانش محور است و بهتر است این فرایند به صورت مشارکتی سازمان دهی شودتا عملا ظرفیت مدرسه برای گسترش یادگیری سازمانی - مدرسه ی یادگیرنده - تولید دانش حرفه ای ، شوق یادگیری و تغییر در مدرسه و گسترش تغییر خودپایدار افزایش یابد.
به این ترتیب بهسازی مداوم آموزش ، باز اندیشی عمل تدریس و بهبود یادگیری دانش آموز تحقق می یابد.
یکی از چالش های مهم نظامهای آموزشی ، افزایش کارآیی و بهبود کیفیت عملکرد آن در فرایند توسعه ی منابع انسانی ست.
اما مهم تر از آن وجود آموزگاران و دبیران با کیفیت بالاست. موضوع دیگر نیز بر انگیختن علاقه ی دانش آموزان به موضوع درسی با استفاده از فعلیت های جذاب است.
معلمان از طریق درس پژوهی یاد می گیرند که چگونه از یکدیگر بیاموزند و در تجربه های آموزشی و تربیتی یکدیگر سهیم شوند.آنها بدین ترتیب می توانند با باز اندیشی در رفتارهای آموزشی خود راههای بهتری برای یاد دادن و یاد گرفتن بیابند و به تولید دانش حرفه ای بپردازند.
معلم درس پژوه ، با درگیر ساختن معلمان در فرایند تبیین مسئله ،طرح نقشه ، عمل ، مشاهده ، بازاندیشی و باز نگری ، فرهنگ مشارکتی حرفه ای را ارتقاء می دهد.
در این الگو معلمان در شناسایی ، تبیین ، طراحی آموزشی و عملی ، مشارکت فعال دارند و خود نیز شوق یادگیری خواهند یافت.
در این جلسه استاد بختیاری با نگاهی اجمالی به فرهنگ آموزش در ژاپن بیان نمود که در مدارس این کشور آموزش قلبها و اندیشه های کودکان و دانش آموزان مدنظر است.
ایشان ویژگیهای فرهنگ در مدارس این کشور را چنین برشمردند :
1- اهمیت بسیار زیاد مردم و دولت ژاپن به آموزش و پرورش تا آنجا که دولت این کشور بیشترین سهم از تولید ناخالص ملی را صرف دوره های آموزشی پیش دبستانی و ابتدایی میکند.
2- تاکیید بر کار گروهی - تیمی -
3- انعطاف فکری و نوپذیری اعجاز آمیز ژاپن
4- نظام آموزشی کار آمد - کیفیت بالای آموزش -
5- پشتکار ، صبر و حوصله و انضباط درونی
6- احترام به دیگران
7- روح همکاری دسته جمعی
8- انضباط و شوق به کار
9- ثبات
10- شوق یادگیری
در این جلسه با معرفی کتابهای ارزشمندی که هریک مطالبی شایان توجه در زمینه ی اعجاز روشهای خلاق و عاطفه محور را دربر داشتند توسط استاد از همکاران حاضر خواسته شد که در جلسه ی بعد همراه مطالعه ی مطالب ارائه شده سعی نمایند بهترین کتابی که خوانده و پسندیده اند را برای معرفی به سایرین همراه بیاورند.
نوشته ی : سعیده اصلاحی
معلم پایه ی اول دبستان زمزم- منطقه 15