گزارشی از برگزاری نخستین جلسه ی آموزشی درس پژوهی توسط استاد ابولفضل بختیاری

09 دی 1393 | 532 | 0

این مطلب در تاریخ ﺳﻪشنبه, 09 دی,1393 در وبلاگ سعیده اصلاحی ، منتشر و از طریق فیدخوان به طور خودکار در این صفحه بازنشر شده است.

نخستین جلسه ی تدریس درس پژوهی باحضور استاد ابوالفضل بختیاری معاونت پژوهشکده علوم تربیتی و مدرس دانشگاه  و دارنده ی دکترای تخصصی مدیریت آموزشی - علوم تربیتی در تاریخ  7/10/93 با حضور همکاران مدرسه زمزم و امیرکبیر در مدرسه ی زمزم برگزار گردید.

 

در این جلسه ی پربار ، از درس پژوهی بعنوان الگویی برای پرورش معلمان یاد شد.و اینکه درس پژوهی شیوه ای ست برای پژوهش مشارکتی و پرورش حرفه ای معلمان و کارگزاران آموزشی .

 

استاد بختیاری در این جلسه به زبانی شیوا و شیوه ای کاربردی همراه با شواهد مثالهای ملموس به بیان آخرین یافته های پژوهشی در زمینه ی تاثیرات مثبت تعلیم  و تربیت بر سازه های فرهنگی جامعه ی فردا پرداختند.

 

و اینکه یادگیری کلید ورود به جامعه ی دانش محور است و بهتر است  این فرایند به صورت مشارکتی سازمان دهی شودتا عملا ظرفیت مدرسه برای گسترش یادگیری سازمانی - مدرسه ی یادگیرنده - تولید دانش حرفه ای ، شوق یادگیری و تغییر در مدرسه  و گسترش تغییر خودپایدار افزایش یابد.

 

به این ترتیب بهسازی مداوم آموزش ، باز اندیشی عمل تدریس و بهبود یادگیری دانش آموز تحقق می یابد.

 

یکی از چالش های  مهم نظامهای آموزشی ، افزایش کارآیی و بهبود کیفیت عملکرد آن در فرایند توسعه ی منابع انسانی ست.

 

اما مهم تر از آن  وجود آموزگاران و دبیران با کیفیت بالاست. موضوع دیگر نیز بر انگیختن علاقه ی دانش آموزان به موضوع درسی با استفاده از فعلیت های جذاب است.

 

معلمان از طریق درس پژوهی یاد می گیرند که چگونه از یکدیگر بیاموزند و در تجربه های آموزشی و تربیتی یکدیگر سهیم شوند.آنها بدین ترتیب می توانند با باز اندیشی در رفتارهای آموزشی خود راههای بهتری برای یاد دادن و یاد گرفتن بیابند و به تولید دانش حرفه ای  بپردازند.

 

معلم درس پژوه ، با درگیر ساختن معلمان در فرایند تبیین مسئله ،طرح نقشه ، عمل ، مشاهده ، بازاندیشی و باز نگری ، فرهنگ مشارکتی حرفه ای را ارتقاء می دهد.

 

در این الگو معلمان در شناسایی ، تبیین ، طراحی آموزشی و عملی ، مشارکت فعال دارند و خود نیز شوق یادگیری خواهند یافت.

 

در این جلسه استاد بختیاری با نگاهی اجمالی به فرهنگ آموزش در ژاپن بیان نمود که در مدارس این کشور آموزش قلبها و اندیشه های کودکان و دانش آموزان مدنظر است.

 

ایشان ویژگیهای فرهنگ در مدارس این کشور را چنین برشمردند  :

 

1- اهمیت بسیار زیاد مردم و دولت ژاپن به آموزش و پرورش تا آنجا که دولت این کشور بیشترین سهم از تولید ناخالص  ملی را صرف دوره های آموزشی پیش دبستانی و ابتدایی میکند.

 

2- تاکیید بر کار گروهی - تیمی - 

 

3- انعطاف فکری و نوپذیری اعجاز آمیز ژاپن

 

4- نظام آموزشی کار آمد - کیفیت بالای آموزش -

 

5- پشتکار ، صبر و حوصله و انضباط درونی

 

6- احترام به دیگران

 

7- روح همکاری دسته جمعی 

 

8- انضباط و شوق به کار 

 

9- ثبات 

 

10- شوق یادگیری

 

در این جلسه با معرفی کتابهای ارزشمندی که هریک مطالبی شایان توجه در زمینه ی اعجاز روشهای خلاق و عاطفه محور  را دربر داشتند توسط استاد از همکاران حاضر خواسته شد که در جلسه ی بعد همراه مطالعه ی مطالب ارائه شده سعی نمایند بهترین کتابی که خوانده و پسندیده اند را برای معرفی به سایرین همراه بیاورند. 

 

  

نوشته ی : سعیده اصلاحی

 

معلم پایه ی اول دبستان زمزم- منطقه 15

 

 

امتیاز دهید:
Article Rating | امتیاز: با 0 رای


نظرات

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

آرشیو فیدخوان

Skip Navigation Links.

نویسندگان

Skip Navigation Links.