درس‌های نگارش و ویراستاری ـ نمونه‌ی ویرایش 1

24 بهمن 1393 | 683 | 0

این مطلب در تاریخ جمعه, 24 بهمن,1393 در وبلاگ محمدکاظم کاظمی ، منتشر و از طریق فیدخوان به طور خودکار در این صفحه بازنشر شده است.

پیشنهاد شد که پیوسته به سلسله درس‌های نگارش و ویراستاری، بعضی نمونه‌های عملی برای ویرایش هم ارائه شود تا دوستان آن‌ها را با توجه به آن درس‌ها ویرایش کنند و آنگاه درباره‌شان بحث کنیم.

من در اینجا دو پاراگراف از یک کتاب را می‌آورم. من آن را با شرح و توضیح‌های مفصل، به صورت کارگاهی ویرایش کرده‌ام. فعلاً متن ویرایش‌نشده را می‌گذارم و صورت‌ ویرایش‌شده و توضیحات را در روزهای آینده در همین صفحه خواهم گذاشت.

 

تجربه‌ی افغانستان نشان داده است که تعدد زبانی در یک کشور عقب‌افتاده، با ساختار قومی پیچیده و به ویژه نظام سیاسی ناتمام، نقش معیوبی در تکوین نظام سیاسی و تلفیق جامعه‌ی ملی ایفا می‌کند. تعدد زبانی، به خودی خود، پدیده‌ی بازدارنده‌ای در فرآیند تعامل اجتماعی و تبلور فرهنگ ملی محسوب نمی‌شود اما اگر این عنصر با عصبیت اجتماعی، بازماندگی فرهنگی و نظام پریشان‌رفتار و بدکردار سیاسی تولیت گردد، می‌تواند به تفرق فرهنگی و در نهایت به بدباوریهای‌های زبانی میان اقوام مختلف منجر گردد. در چنین حالتی، تعدد زبانی بر شدت تیرگی روابط متقابل اجتماعی افزوده و بایستگی گزاره‌ی تفاهم و تبادل فرهنگی را مجال ظهور نمی‌دهد. این روند، می‌تواند آسیب بزرگی به تکوین فرهنگ مشترک و تمرین‌مدارای ملّی برساند. 

تعدد زبانی در افغانستان که از بافتار پیچیده و متنوعی برخوردار می‌باشد، عموماً به بیگانگی و جداسازی فرهنگ‌ها و خصلتهای قومی و اجتماعی ساکنان این کشور تأثیر شگرفی بر جای گذاشته است. بخش مهمی از کنشهای قومی در گذشته و اکنون، ریشه در تقابل و حتی تنفر فرساینده‌ی زبانی دارد که در مناسبات ملی به مثابه یک ابزار سیاسی جلوه کرده است. دلبستگی آمیخته با تعصب نسبت به زبان، قبایل و گویش‌وران زبانهای مختلف را عملاً در نوعی تعارض و تمارض فرهنگی قرار داده و شکافهای اجتماعی را فعال‌تر ساخته است. 

 

امتیاز دهید:
Article Rating | امتیاز: 1.25 با 4 رای


نظرات

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

آرشیو فیدخوان

Skip Navigation Links.

نویسندگان

Skip Navigation Links.