اشاره:
گروه فعالیتهای قرآنی: شاعر آئيني و هشت سال دفاع مقدس با تاكيد بر اينكه آشنايي هنرمند قرآني با مفاهيم قرآني، ضرورتي انكارناپذير در خلق آثار مرتبط است، گفت: ارگانهاي مرتبط بهاي بيشتري به هنر قرآني دهند.
عبدالرحیم سعیدی راد، شاعر آييني و دفاع مقدس در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، در خصوص پرداختن به مقوله توليد و ارائه آثار هنري قرآني، اظهار كرد: شاید محوريت برخی از نوشتهها و ديگر هنرهاي ارائه شده درباره دین و قرآن نباشد اما از خواندن، شنیدن و دیدن آنها به درک دینی میرسیم. نمونه واضح این امر غزلیات حافظ شیرازی است که ظاهر عاشقانهای دارند اما حاوی مفهوم دینی است که پشت سر آن نهفته شده است.
وی دلیل این امر را انس و نزدیکی هنرمندان با قرآن عنوان کرد و گفت: وقتی اثری با این مضمون ارائه میشود، شاهد ظهور و بروز قرآن هستیم و در آن هنر بوی قرآن به مشام میرسد. هر چقدر هنرمندان با قرآن ارتباط برقرار کنند این مهم در کار و اثری که توليد میکنند منعکس خواهد شد و مصداق همان میشود که میگوید از کوزه همان تراود که در اوست.
سعيديراد افزود: هر چه هنرمندان بیشتر با این مقوله آشنا باشند شاهد تأثیرگذاری بیشتري هستیم.
وی با پیشنهاد اینکه در هر شهری انجمنهای فعالی در این زمینه راهاندازی شوند، گفت: در این باره افرادی که با قرآن آشنا هستند میتوانند به مردم و علاقهمندان هنرهای قرآنی آموزشهای لازم را ارائه و آموزش دهند تا افراد با مفاهیم و مضامین قرآنی آشنا شوند و به قول معروف روی غلتک بیفتد و شاهد بروز آثار هنری ـ قرآني باشیم؛ اين انجمنها بايد از حضور هنرمنداني بهرهمند شوند كه در زمينه قرآني فعاليت ميكنند و فقط به تكنيك هنر توجه نشود بلكه آشنايي به مقوله قرآن نيز مد نظر قرار گيرد.
اين شاعر آييني و دفاع مقدس ادامه داد: افرادی میتوانند در این زمینه بهتر فعالیت کنند كه با سیره اهلبیت(ع) آشنا باشند و همچنین به صورت تخصصی با قرآن آشنا باشند. این قشر افراد میتوانند بهتر مفاهیم را به مردم انتقال دهند. تحقق این مهم در همه شهرها و همهگیری آن، ما را به نتیجه دلخواه و مطلوب خواهد رساند. در اين راستا فعاليت انجمنهايي با مفاهيم قرآني لازم و ضروري است.
ارگانهاي مرتبط بهاي بيشتري به هنر قرآني دهند
سعيديراد گفت: در سالهای اخیر اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است و آینده روشنی براي این امر متصور هستیم ولی باید بهای لازم و بیشتری به آن دهیم و خلأ جدی در این زمینه و مرتبط با مفاهیم دینی پر شود. متاسفانه به اندازهايي كه شايسته هست اقدام لازم انجام نشده است. بهتر است كه ارگانهاي مرتبط با اين مهم به صورت جدي به اين مساله بپردازند.
وی در این باره اظهار کرد: چنانچه بستر مناسبی برای هنرمندان و عرضه آثار این چنینی فراهم باشد آنها از این موضوع استقبال میکنند. گرچه برخی هنرمندان فعال هستند و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است اما حضور برخی چهرهها بهتر میتواند این نقش را نهادینه کند.
عطر و بويي كه هنر قرآني دارد
سعیدیراد در پاسخ به اینکه بهکارگیری قالب هنری برای ارائه مفاهیم قرآنی با توجه به اینکه سرتاسر آیات مفاهیم انسانی هستند، چه تأثیری به همراه خواهد داشت، گفت: اعتقاد دارم اگر این مفاهیم قرآنی وجود داشته باشند و در قالب هنر ارائه شوند، اثر تولید شده عطر و بوی خاصی میدهد و به دل مینشیند. خواجه حافظ شیرازی آنقدر با قرآن مأنوس بود که مفاهیم قرآنی را خوب منعکس کرد.
وی ادامه داد: هر چه هنرمند با قرآن آشناتر باشد و به هنری که دارد مسلط باشد، ترکیب این دو مقوله مهم در اثر تولید شده تأثیرگذار خواهد بود. در این میان باید سعی کنیم مفاهیم قرآنی و هنر و همجواری آنها در جامعه نمایان شود. البته برخی هنرمندان به ظاهر اکتفا میکنند مثلاً در مقوله شعر عاشورايي فقط به استفاده از واژگان مرتبط با واقعه عاشورا اکتفا میکنند و به صورت صرف توجه به واژه شعرگویی میکنند. این کار نباید به کار عاشورایی تعبیر شود، بلکه افراد باید با این مفاهیم و واژگان آشنایی کاملی داشته باشند.
اين شاعر آييني و دفاع مقدس تأکید کرد: وقتی قرآن در دل هنرمند تهنشین شود، منجر به توليد آثار مرتبط قرآني ميشود. به اين منظور كه هنرمند براي توليد اثر قرآني ضرورتي به بكارگيري صرف ابزار مثلا واژگان ندارد. همين كه كاري با مضمون قرآني توليد شود و هنرمند بتواند ارتباطي با قرآني برقرار كند، ميتوان گفت كه ارتباط بين قرآن و هنر ايجاد شده است.
پ.ن : http://shahrara.com/news/1395/1/19/pdf/10.pdf
http://cdn.mashreghnews.ir/files/fa/news/1395/1/22/1552446_505.jpg