#سی_نما
#تنگه_ابوقرَیب
یکی از مهمترین عوامل موفقیّت یک فیلم، ریتم آن است. ریتم تند داشتن لزوماً به معنی دویدن و تند تند حرف زدن و با سرعت رانندگی کردن نیست؛ بلکه علاوه بر یک تدوین خوب، به "محتوای دراماتیکی" و "خلق اندیشه" در آن فیلم بستگی دارد.
کیست که دوستدار سینمای ایران باشد و با یادآوردن فیلم "آژانس شیشه ای" حاتمی کیا و یا فیلم "مادر" مرحوم حاتمی، پس از چند سال باز هم دلش به طپیدن نیفتد.
خلاصه اینکه با گفتن بیش از 100 بار کلمۀ "بُدو" در یک فیلم ریتم آن تند نخواهد شد و این مقایسه شود با صحنه ای که بازیگر، دختربچه ای را روی دوش گذاشته و به دنبال مادرش می گردد.
مولوی همان شاعری که در جایی از دیوان شمس در وزنی خیزابی می گوید:
تیز دوَم تیز دوَم تا به سواران برسم
در غزل دیگری با وزن جویباری می نویسد:
کی شود این روان من ساکن
اینچنین "ساکن روان" که منم
و حیرت انگیز اینکه سرعت و ریتم این هر دو شعر، گویا با هم برابر است.
@mehdi_jahandar