مدرسه ، رستوران نیست ( روزنامه جام جم)

08 خرداد 1392 | 470 | 0

این مطلب در تاریخ چهارشنبه, 08 خرداد,1392 در وبلاگ اسماعیل امینی ، منتشر و از طریق فیدخوان به طور خودکار در این صفحه بازنشر شده است.

 

سالیانی است که مدرسه ها ، یعنی مراکز آموزش و تربیت نسل آینده به عنوان هایی گوناگون ، نامیده می شوند؛  دولتی ، خصوصی،غیرانتفاعی ، هیئت امنایی ، نمونه ، فرزانگان ، فرهنگ ، انرژی اتمی، سما، سمپاد و از این قبیل.

معنای این عناوین هرچه که باشد نشان از آن دارد که دولت ،می خواهد هزینۀ تعلیم و تربیت را از والدین بگیرد و برای کسانی که نمی توانند این هزینه را بپردازند هر روز شرایط دشوار تر می شود.

مدرسه ها به بهانۀ کم شدن آمار دانش آموزان منحل می شود و کلاس های پرجمعیت یک مدرسه ، دانش آموزان چندین مدرسۀ دیگر را در خود می گنجاند ، به نحوی که هم اکنون در هر کلاس درس بین 35 تا 45 دانش آموز در کنار هم می نشینند و علم و ادب و فرهنگ و اخلاق می آموزند.

نه این که تصور شود این شرایط فقط در مدارس دولتی و بدون شهریه است، حتی در مدارس خاص و غیر انتفاعی نیز اغلب به خاطر صرفۀ اقتصادی ، هرکلاس  در حدود 30 دانش آموز دارد.

من از اقتصاد چیزی نمی دانم ، و مثلا متوجه نمی شوم که این همه بانک های رنگارنگ با ساختمان های گران قیمت ، این همه مرکز خرید و تجارت ، این همه برج های تجاری و اداری ، چه نقشی در اقتصاد دارد؟

اما این را می دانم که صرفه جویی در هزینه های تعلیم و تربیت، به هر دلیل که باشد نادرست است. تشکیل کلاس با جمعیت سی ، چهل نفری ، یعنی ریشه کن کردن تعلیم و تربیت و از همه بدتر مشروط کردن شرایط بهتر برای درس خواندن کودکان به متمول بودن والدین ، کاری است غیر انسانی و غیر عقلانی.

این منطق ظالمانه ای است که اگر کودک و نوجوان ، در خانواده ای معمولی و یا تهی دست به دنیا آمد باید برود و در کلاس چهل نفری و در مدرسه ای که فاقد امکانات درس بخواند.

مدرسه  رستوران و هتل نیست، که اگر پول بیشتری بدهی ، خدمات بهتری ارائه کند، مدرسه محل آموزش و پرورش انسان است، آموزش و پروش انسان ، فارغ از آن که والدینی متمول دارد یا ندارد.

امتیاز دهید:
Article Rating | امتیاز: با 0 رای


نظرات

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

آرشیو فیدخوان

Skip Navigation Links.

نویسندگان

Skip Navigation Links.