رسم سخن گفتن از انتظار موعود ،این نیست.

02 تیر 1392 | 544 | 0

این مطلب در تاریخ یکشنبه, 02 تیر,1392 در وبلاگ اسماعیل امینی ، منتشر و از طریق فیدخوان به طور خودکار در این صفحه بازنشر شده است.


 

این دوسطر از یک ترانۀ مشهور است :

فقط بگو کدوم هفته کدوم روز ، کجا منتظر رسیدنت شم

می خوام کاری بدم دست خودم که ، خودم بهونه اومدنت شم

وقتی آن را می‌خوانیم ، نخست متوجه اشکال قافیه می شویم ( اومدنت – رسیدنت) هم قافیه نیستند و پس از آن لحن طلبکارانه و تهدیدی در بیت به ویژه در مصراع دوم ، اما اگر بدانیم که این ترانه ، دربارۀ انتظار ظهور امام زمان علیه السلام است ، آن گاه کاستی‌های ادبی و محتوایی آن بیشتر به چشم می آید.

سایر سطرهای این ترانه مانند بسیاری از سروده هایی از این دست، پر است از غلط های بارز در وزن و قافیه و نحو زبان ، اما از میان تمامی این کاستی ها ، آن چه مهم تر است یادآوری این نکته است که سخن گفتن از انتظار موعود به عنوان یکی از ارکان اعتقادی شیعی ، مقدماتی دارد ، که نخستین آن آشنایی اجمالی با فرهنگ انتظار و فلسفۀ قیام آخرالزمان است.

سطرهایی از این قبیل نشانۀ بی توجهی به فرهنگ انتظار است:

تو همون ستاره پوشی
که هنوز جمعه هامو
گريه بارون می کنه
نگو شاید به نگاهت نرسم
حتی فکرش منو داغون می کنه

نمی توان به تصور صمیمیت و لحن عاطفی، امام عصر(عج) را با تعابیری از این دست مخاطب قرارداد:

ردپاتو از ترانه هام نگیر

و یا با جملاتی بی معنا و آشفته از این دست:

ناجی فاصله هام جهان من

بی پناهه اگه راستشو بخوای

سخن گفتن از حادثۀ عظیم ظهور منجی عالم و قائم آل محمد علیهم السلام با تعابیری سست از این قبیل :

بیا تا کفترا دورت بگردن

براشون هر قدم دونه بپاشی

نشانگر بی توجهی به عظمت موضوع است ، به هر حال این شیوۀ سخن گفتن از امام زمان و موضوع انتظار فرج آن حضرت ، چندی است که در ترانه ها و شعرها رایج شده است که حاصل بی توجهی به ارزش محتوایی سخن و تطبیق نشانه ها و لحن با آن است.

دربارۀ موضوع انتظار فرج امام عصر علیه السلام چند نکته را که در این گونه سروده‌ها مغفول است یادآوری می کنم:

1- زمان ظهور، تنها به تقدیر الهی است و هیچ تأخیری در آن نشده است ، وظیفۀ منتظران ، دعا برای تعجیل در فرج است و نه بازخواست دربارۀ دلایل تأخیردر ظهور!

2- امام زمان علیه السلام ، غایب از انظار است اما در میان مردم زندگی می کند و از حال مردم به ویژه شیعیان و محبان خود با خبر است .

3- انتظار فرج ، وظیفۀ شیعیان و تمام مسلمانان است، این انتظار مایۀ امید و توکل است و اصلا بهانه ای نیست برای ناامیدی و شکایت از طولانی شدن و اظهار خستگی از انتظار.

4- مقام حضرت صاحب الزمان(عج) به عنوان آخرین حجت خدا در جهان، والاتر از آن است که با تعابیر مربوط به شعرهای عاشقانۀ جسمانی و کامجویانه بیان شود، صمیمیت و لحن عاطفی ، هرگز نباید دستاویزی باشد برای نازل شدن سطح کلام و لحن سخنی که مخاطب و موضوعش حجت خداست.

 

 


امتیاز دهید:
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای


نظرات

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

آرشیو فیدخوان

Skip Navigation Links.

نویسندگان

Skip Navigation Links.