من و جام می و معشوق، الباقی اضافات است

شاعر: فاضل نظری

13 خرداد 1397 | 852833 | 134
من و جام می و معشوق، الباقی اضافات است
اگر هستی که بسم الله، در تأخیر آفات است

مرا محتاج رحم این و آن کردی، ملالی نیست
تو هم محتاج خواهی شد، جهان دار مکافات است...

ز من اقرار با اجبار می گیرند، باور کن
شکایت های من از عشق ازین دست اعترافات است

میان خضر و موسی چون فراق افتاد، فهمیدم
که گاهی واقعیت با حقیقت در منافات است

اگر در اصل، دین حُبّ است و حُبّ در اصل دین، بی شک
به جز دلدادگی هر مذهبی، مُشتی خرافات است...
 

فاضل نظری

  • متولد:
  • محل تولد: اراک
امتیاز دهید:
Article Rating | امتیاز: 3.77 با 2886 رای


نظرات

بهمن
09 آذر 1404 06:07 ب.ظ
آفرین عالیه

کورش
09 آذر 1404 04:34 ب.ظ
من اشعار ایشونو سال 75 شنیدم از زبان دوستان در اراک نمیدون ایشون در اون سال چند ساله بودند
مخصوصا شعر از باغ می‌برندت که چراغانیت کنند

عابری دلسوخته
13 مهر 1404 09:30 ب.ظ
با درود و سپاس فراوان... بسیار عالی ،، تمام آثار استاد ، ستودنی است 👍

✅ اگر هستی بسم اله ، که در تأخیر آفات هست...👏

علیرضا جعفری
07 تیر 1404 09:14 ق.ظ
به اسمان رفتم گریه کردم من
با باران اشکم زمین را سیراب کردم من
به زمین امد مو کوه شدم من
بارو سرکوفت ها خاک شدم من

مصطفی
14 خرداد 1404 12:57 ب.ظ
عالی

محسن
29 اردیبهشت 1404 06:00 ب.ظ
فاضل افتخار اراک و ایران...

شیما کوشا
04 بهمن 1403 12:53 ب.ظ
فاضل نظری یکی از نوادر در فهم و کلام است . خدایش حفظ کناد.🙏🌹

رحیم
03 آبان 1403 07:55 ب.ظ
زیبا و بدیع . ممنون

امیر
18 مهر 1403 07:30 ق.ظ
دان حقیقت همیشه پنهان است
آنچه مکر و ریا هست بروی اکران است

امیر
18 مهر 1403 07:28 ق.ظ
دان حقیقت همیشه پنهان است
آنچه مکر و ریا هست بروی اکران است
در محضر تاریکی عرض واندام شود خالی از شبهات نیست !!!

خ
07 شهریور 1403 02:50 ب.ظ
لطفا به اراکی ها توهین نکنید
خطاب به عده کوچکی

حسین علی نژاد
04 شهریور 1403 05:34 ب.ظ
مرحبا به این شاعر چقدر دلنشین. حفظه الله...

مسعود
03 مرداد 1403 09:11 ق.ظ
بسیار عالی و دلنشین

ابراهیم
04 تیر 1403 12:13 ق.ظ
عزیزان بزرگوار اگر دوست دارید منتقد فاضل باشید .لطف کنید عادلانه تمام غزل های ایشان را بخوانید بعد انتقاد بفرمایید . یک همزه یا حرفی بالا یا پایین یاداوری از روی محبت است اما چیزی از زیبایی غزل کم نمیکند.

جعفر
12 خرداد 1403 02:37 ب.ظ
با شعرهای استادفاضل نظری واقعا حالم خوب خوب خوب میشه

محمد
18 اردیبهشت 1403 01:12 ب.ظ
حیف شما اراکی هستی

رمضان
25 فروردین 1403 07:19 ب.ظ
عالی

بی نام
13 فروردین 1403 06:56 ق.ظ
غزل عالیه
و ژک هم که خوندش عالی تر شد

رضا میدانی
02 بهمن 1402 09:44 ق.ظ
بسیار زیبا....مثل شعرهای حکیم عمر خیام نیشابوری همش از می و پیاله صحبت میشه و معشوق🙂

دلربا
07 دی 1402 11:37 ب.ظ
ز من اقرار با اجبار می گیرند، باور کن
شکایت های من از عشق از این اعترافات است.

بابا

دلربا
07 دی 1402 11:36 ب.ظ
ز من اقرار با اجبار می گیرند، باور کن
شکایت های من از عشق از این اعترافات است

علی اکبر
29 شهریور 1402 10:21 ب.ظ
حاجی ناز نفست دمت گرم انشاالله همیشه سالم باشی ای ول

حسین کریمی نراقی
19 شهریور 1402 03:17 ب.ظ
همه میگن وزن اون بیت اضافیه
درصورتیکه اشتباه میخونن
بجای ((از این دست...)) باید بگن ((ازین دست...)) و درموقع خوندن
بدون مکث سرهم بگن ((ازین دست اعرافات است))

فاطمه
13 شهریور 1402 05:33 ب.ظ
عاااالی بود کیف کردم

م.س
11 شهریور 1402 03:41 ب.ظ
این شعر شما در محفلی خاص از زبان انسان بزرگی خوانده شد که بسی برای شما عزیز آگاه خوشحال شدیم که خودتان خبر ندارید کجا از شما قبول کردند این شعر رو

موسوی
22 مرداد 1402 12:26 ق.ظ
سلام و درود
عذر خواهی می کنم در بیت سوم مصراع دوم وزن مغشوش نیست یک همزه حذف می شود و درست است

موسوی
20 مرداد 1402 12:30 ق.ظ
بیت سوم مصراع دوم ایراد وزنی دارد. ت در دست اضافه است

موسوی
20 مرداد 1402 12:24 ق.ظ
در بیت سوم مصراع دوم وزن مغشوش است از این دست اعترافات واج ت در دست اضافه است

سید
04 مرداد 1402 06:11 ب.ظ
اینو با صدای سوگند
وای وای وای
شعرش که عالی صدای سوگندم قوی اصلا یه چیز نابی شده ها

وحید خانی
25 تیر 1402 10:47 ب.ظ
از این دسته شاعران دیگه کم پیدا میشه

صادق
16 تیر 1402 12:07 ق.ظ
بیت دومش رو مطمعنی ؟؟؟ ، مصرع دوم ؟؟ / همه حرفات درست بود ، الا این بخش ، چون : تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن / که دوست خود روش بنده پروری دارد
چون خضر و موسی و حقیقت و واقعیت رو اوردی گفتم وگرنه حرفت درست بود

سهیل
31 خرداد 1402 09:41 ب.ظ
چقدر زیبا سروده آقای نظری عزیز این شعر رو من که اشک ریختم

ابراهیمی
03 خرداد 1402 02:23 ب.ظ
بسیار شعر زیبا و عمیقی هستش
احسن به شاعر اصیل میهنم
هزاران درود

هزااز بار هم بخونیش باز دوستش داری مرامحتاج رحم این و‌ان کردی ملالی نیست تو‌هم محتاج خواهی شد جهان دار مکافات است 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
30 اردیبهشت 1402 03:01 ق.ظ
عالی بهتر از این نمیشه استاد بزرگوار

محمد
27 اردیبهشت 1402 03:39 ب.ظ
همچین شعری که با خوندن یا شنیدنش چشات خیس میکنه و دلت و میلرزونه باید فقط بشینی پای سرایندش ببینی چی بهش گذشته که چنین کلماتی ازش تراویده شده

داوود امیراحمدی
13 فروردین 1402 11:52 ق.ظ
بیان کلمه " احسن" در ذهن و آوردن آن بر زبان از طریق خواندن، شنیدن و یا دیدن این ابیات فهمی عمیق می طلبد که سراینده آن به مانند چشمه و دگران، سیراب شده گانش هستیم.

آنا
08 فروردین 1402 10:43 ب.ظ
بسیار زیبا بود. و آقای نظری هم زیبا اجرا کردند و هم زیبا نوشتند.
به دل خیلی میشینه

مهدی
03 فروردین 1402 06:31 ب.ظ
هر بیت این شعر با بیت بعدی از لحاظ موضوع متفاوت است. یکپارچگی در کل شعر دیده نمیشه، هرچند هر بیت به تنهایی بسیلر زیباست. شاید عمدی بوده این کار و اگر اینگونه باشد قدرت شاعر رو نشون میده، ولی من این طور فکر نمیکنم

مهدی
03 فروردین 1402 06:30 ب.ظ
هر بیت این شعر با بیت بعدی از لحاظ موضوع متفاوت است. یکپارچگی در کل شعر دیده نمیشه، هرچند هر بیت به تنهایی بسیلر زیباست. شاید عمدی بوده این کار و اگر اینگونه باشد قدرت شاعر رو نشون میده، ولی من این طور فکر نمیکنم

بی نام
25 اسفند 1401 12:25 ب.ظ
بسیار عالی

مه
24 اسفند 1401 09:01 ب.ظ
درجه یک مخصوصاً آهنگش با صدای ایسان

عباس
18 اسفند 1401 03:12 ب.ظ
بسیار شعر پر مضمون و عالی بود

نیماش
15 اسفند 1401 01:57 ق.ظ
چه گفت فاضل به زیبایی
که شد عاقل به تعدادی
مرا ساخت روشن
تو را ساخت خاموش اگر رندانی

مهدی امیدی جعفری
14 اسفند 1401 02:13 ب.ظ
عالی بود. کیف کردم*****
به نظرم شعر عرفانی به معنای خود کلمه وجود نداره. صرفاً حس شاعر و سراینده در همان زمان خاص رو تداعی میکنه...
چه بسا شاعری چند سال بعد از شعری که امروز سروده خوشش بیاد، دوستش داشته باشه، عاشقش باشه، و یا حتی از اون به عنوان یک اثر معمولی و بد نام ببره!
در هر حال این شعر زیبا بود، برای هر زمانی که میخواد باشه***

سیدعلی
10 اسفند 1401 09:53 ب.ظ
علاوه بر عیب قافیه ترک ادب شرعی هم مشاهده می شود

سلما
30 بهمن 1401 11:12 ب.ظ
واقعا حرف خیلی هاس

سیروس مهرداد
29 بهمن 1401 04:41 ق.ظ
بسیار شیرین ودلنشنین بود
کیف کردم.

جان
29 بهمن 1401 12:31 ق.ظ
این شهر بسیار زیبا درونمایه عرفانی داره و بی شک دینی که راهی به عشق و انسانیت نداشته باشه ارزشی هم نداره و دقیقا یمشت خرافاته . انچه پیامبران و رسولان برای هدایت بشر اوردند فقط عشق بود و انچه از تلاش پیامبران برجای ماند بیشتر خرافات بود و خواص اند ک معنای رسالت اولیا را میفهمند خواصی ک قالبا در بند اند شبیه امامان پس از مولا علی.امروز هم تاریخ تکرار شده است و بجای عشق، خرافات و ریاست که حکمرانی میکند

امید
28 بهمن 1401 01:01 ب.ظ
شعر بسیار زیبایی بود ، من تبریک می گویم خدمت آقای نظری ، بی شک کسانی توانایی سرودن شعر دارند که دارای از یک بار ادبی برخوردار باشند . اما در نظرات ثبت شده بعضی با لحن غیر ادبی سخت گفته آمد که جالب نیست. تحمل نقد داشتن لازمه کار است.یک دو بیتی تقدیم شما عزیزان.
ناز وکرشمه میکند دیده ی شه پرست تو
هزاردل می شکند ناوک بی قرار تو
مست وخرابم میکند هرنگاه که میکنی،
مرا خمار می کند غنچه ی بی نشان تو
امید-رها-4مرداد1396

خواجه شیراز
27 بهمن 1401 07:26 ق.ظ
با عرض درود فراوان
شعر بسیار زیبا و بی‌نقصی است!
قابل توجه اون دسته از اشخاصی که میان و از شعر ایراد الکی می‌گیرند:
باید عرض کنم که شما اگه خیلی بلدی و فکر می‌کنی چیزی حالیت هست ، نیازی نیست که بخواهید توی محتوای این شعر تغییر ایجاد کنی!
اگر میتونی یه دو بیت از خودت بگو که همه بدونیم چند مرده حلاجی!؟
و
{{روی شعر دیگران اسکی نروید}}

🤫🤫🤫🤫🤫🤫🤫
‌‌

shahin jabari
26 بهمن 1401 05:58 ب.ظ
امکانش هست اسم کتابی ک این شعر هست رو بفرمایید؟

مرضیه زراوشان
25 بهمن 1401 09:21 ب.ظ
واقعا لذت بردم خیلی زیبا بود

راشد
12 بهمن 1401 03:41 ب.ظ
بدنیست حرفی بیشتراز شاعران قدیمی نزده ،ولی شیرینه

رضا عبدیفرد
09 بهمن 1401 07:10 ب.ظ
فوق العاده ست👌❤️❤️❤️

احمد رضائی
09 بهمن 1401 02:57 ب.ظ
باسلام اشعار آقای نظری بسیار جالب هستند و پر محتوا و پر مفهوم و کسانی که از اشعار جناب آقای نظری ایراد در میارن به یاد شعر حضرت سعدی افتادم که میگه :
به حقیقت آدمی باش وگر نه مرغ باشد
که همین سخن بگوید به زبان آدمیت

مرتضی
08 بهمن 1401 10:04 ب.ظ
واقعا زیباست

محمود مرادیان
02 بهمن 1401 11:10 ب.ظ
باتوفاضل عشق رامن دیده ام
باورش سخت است ولی عین مناجات است
در میان شعر زیبایت چنان مدهوش میگردم
قافیه پر کردنم مثل مکافات است بسم لله

محمود مرادیان
02 بهمن 1401 10:59 ب.ظ
من۳۰ساله شعر خوانی میکنم واشعار زیبا رو حفظ میکنم ودر انجمنهای ادبی شرکت میکنم وگاهگاهی چند خط دلنوشته ی موزون مینویسم اینو گفتم دلنوشته که بگم شاعر نیستم چرا که شاعر مقامی بلند وروحی بزرگ داره وهر انسانی لیاقت شاعر شدن نداره ومعتقدم فاضل شاعری بلند مقام وزنده نامی هست

حسین بوربور
30 دی 1401 02:35 ب.ظ
من روزنامه نگار هستم ،،،،بسیار عالی بود این شعر...با روح و روان آدم حرف میزند.

مرتضی
24 دی 1401 01:30 ق.ظ
استاد فاضل نظری مثل همیشه عالی و فوق العاده فقط نمیدونم چه مرضی بعضیا دارن میخان هرجوری هست یه عیب و ایرادی بگن داره شعر بستوی به ذوق و دید شاعر داره و اینکه همچی روان و مجموعتا همه قواعدم رعایت شده دیگه درد این جماعتو نمیفهمم که یکی بگه با غزل حافظ نمیخونه یکی بگه چی رعایت نشد همین ادم و دیوان حافظ و بدی دستش دو بیت نمیتونه بدون تُپق بخونه والا این جماعت از حسد دارن پاره میشن و نمیتونن ببین

حامی
20 دی 1401 12:04 ب.ظ
عالی بود جیگر آدم حال میاد با خواندن این شعر👍

اهورا
19 دی 1401 02:58 ق.ظ
من آدم بی سوادی هستم ولی
شعر واقعا عالیه و از اونجایی
که یه سرینطرات رو خواندم
من بی سواد معشوق رو خدایی که در وجودم هست رو دیدم
و دلدادگی آخر هم به دلدادگی به خدا میبینم
یعنی فقط خدا الباقی بی ارزشه
من و جام می و معشوق
من و انسانیت و خدا

کوروش
14 دی 1401 08:34 ق.ظ
از جناب نظری غیر از این هم انتظاری نمیره . عالی و بی نظیر

سالار
12 دی 1401 05:34 ب.ظ
این اهنگ واقعا معرکه اس
خاننده ای به اسم ژَک اینو خونده و قشنگ ترش کرده
خیلی قشنگ تر :)

امیر سالمی
10 دی 1401 09:36 ب.ظ
بگفتی چه خوش بود که از دل بر خواستو بر دل نشت
بجز عشق شیرین شیرینها چه عشقی میتوان بر دل نشت

سجاد حیدری کبریتی
05 دی 1401 04:25 ب.ظ
درود
در روزگاری که بهاره رهنما و امثالهم شاعری پیشه کرده اند، حضورتان مایه دلگرمی است .

سجاد حیدری کبریتی
05 دی 1401 04:24 ب.ظ
درود
در روزگاری که بهاره رهنما و امثالهم شاعری پیشه کرده اند، حضورتان مایه دلگرمی است .

صبا
03 دی 1401 10:24 ق.ظ
عالی بود👏👏به امید شعر های زیباتر از شما

علی دهقان
01 دی 1401 04:17 ق.ظ
بخدا که این شعر هیچ نقصی ندارد و اگر بفهمی و معنی این شعر را درک کنی حتما دیوانه میشوی از این شعر.
بینظیر بود فاضل جان❤💫

علی شمشیری
16 آذر 1401 02:06 ب.ظ
عالیی

امیررضا
09 آذر 1401 05:50 ب.ظ
حافظی است برای خودش

فاطمه ارایش
27 آبان 1401 04:09 ب.ظ
سلام باور نکردنی هستش خیلی عالی بود

سودی
24 آبان 1401 11:07 ق.ظ
عالی بود دوست داشتم شعرو .ممنون

فروزان تنی
18 مهر 1401 07:58 ب.ظ
درود،خیلی قشنگ و معناداره ، شعرشون

داود
23 شهریور 1401 02:48 ب.ظ
درود برشما بسیار دلنشین

فرید
27 مرداد 1401 10:14 ب.ظ
تک تک بیت ها زیباست ...
ولی احساس می کنم بیت ها با همدیگه ارتباط معنایی ندارند

سعید
13 مرداد 1401 03:09 ق.ظ
مردم ایران عزیزم با این همه سابقه و شعرای عزیز هنوز یاد نگرفتن حس تمثیل رو درک کنند حتما باید کلمه به کلمه رو بهشون توضیح بدند کسی که این شعر رو نوشته واقعا دارای درک ماورایی نیست فقط قالب زیبا ش رونباید حفظ کرد که چهار چوب قوانین رو حتما رعایت کنیم به نظر من این شعر خیلی از مفهوم بالایی شکل گرفته و شاهکار ه

سعید
13 مرداد 1401 03:07 ق.ظ
مردم ایران عزیزم با این همه سابقه و شعرای عزیز هنوز یاد نگرفتن حس تمثیل رو درک کنند حتما باید کلمه به کلمه رو بهشون توضیح بدند کسی که این شعر رو نوشته واقعا دارای درک ماورایی نیست فقط قالب زیبا ش رونباید حفظ کرد که چهار چوب قوانین رو حتما رعایت کنیم به نظر من این شعر خیلی از مفهوم بالایی شکل گرفته و شاهکار ه

Ali
19 تیر 1401 11:11 ب.ظ
با صدای آیسان گوش بدید یا ویدئو که تو اینستا گذاشته ببینید، ضرر نمیکنید

فاطمه
22 خرداد 1401 10:42 ب.ظ
بهترین شعری که شنیدم
دست خوش آقای نظری💫

زهرا
08 خرداد 1401 09:40 ق.ظ
واقعاااا عالیه مخصوصا با اهنگی ک ژک خوند

فاطمه
07 خرداد 1401 02:26 ق.ظ
خوندن این شعر فقط با صدای ژک🍃

بیتا
31 اردیبهشت 1401 10:23 ب.ظ
عالی بود من کتاب ضد رو حفظ حفظم:)

سحر
02 اردیبهشت 1401 11:23 ب.ظ
من اصلا این شعر را نفهمیدم لطفا یک تفسیر بطورخلاصه انجام بدید
تشکر

م.ا
18 فروردین 1401 04:20 ب.ظ
آقا دس خوش
لذت بردم
ممنونم🙏

رحیمی
11 اسفند 1400 02:19 ق.ظ
چقدر زیبا و دلنشفن

علی حیدری معاف
28 بهمن 1400 08:42 ق.ظ
درود ، نغز بود و پر احساس . 👏👏👏👏👏🌹🌹🌹🌹🌹🌹

تقی زاده
24 بهمن 1400 12:24 ب.ظ
سلام
بیت آخر ترجمه یک روایت از امام صادق است که فرموده
«الدین هو الحب والحب هو الدین»

Amir pasha
15 بهمن 1400 10:26 ق.ظ
فوق العاده زیباست این اثر

Kolsoom
14 بهمن 1400 07:16 ق.ظ
من عاشق اشعار مفهومی و دلنشین آقای نظری هستم.
نفستون گرم و چشمه ی ذوقتون خروشانتر از همیشه جناب استاد🤲⚘

محمد جواد
09 بهمن 1400 01:16 ب.ظ
عالی عالی عالی

محمد
09 بهمن 1400 11:51 ق.ظ
من آن پیلم که در تاریکی غار حسادت ها
ز لمس جاهلان هر روز نامی تازه می گیرم

عبدی
09 بهمن 1400 08:02 ق.ظ
بی نظیر بود🌹🙏

آرش
03 بهمن 1400 08:05 ب.ظ
با سلام ، بسیار زیبا. در مورد فرمایش دوست عزیز عرض میکنم که بسیار ذکر شده که دین چیزی جز دوستی و دوست داشتن نیست. پس ایرادی به بیت آخر نمیتونه وارد باشه‌

F
25 دی 1400 06:49 ب.ظ
به نظر من خوب بود ولی آخرش خراب تموم شدبه دلیل این که دین رو هم زیر سوال برد تا حتی موقعه ی که این شعر رو پیش حضرت آقا خوندن آخرش آقا فرمود آیه ی به عربی که میشد طرز فکرت را عوض کن در مورد این شعر

امیر
10 آبان 1400 01:11 ب.ظ
عالی بود 👌🌹

حامد
26 مهر 1400 02:43 ب.ظ
دم شما گرم 💐

محمد جواد رحمانی
06 مهر 1400 03:31 ق.ظ
طبع عبید را که چو گنجی است شایگان

معذور دار قافیه گر شایگان کند.

عبید زاکانی

محسن اسدی
29 شهریور 1400 03:36 ب.ظ
به دور از مسایل فنی شعرسرایی ، بنده بسیار لذت بردم از تمام بیت ها

گیتی راد
16 خرداد 1400 03:21 ب.ظ
با سلام شعر از نظر مفهومی کاملا شعر بی ایرادی هستش از آرایه های ادبی ب خوبی استفاده شده بالاخره جناب نظری هم سبک خاص خودشون رو دارن چون ادبیات و شعرو شاعری کاملا بسته ب ذوق ادبی فرد هستش این شعر تقریبا ترکیبی از غزل و شعر نو میتونه باشه چون نمیتونیم اونو یه غزل بی ایراد ب سبک جناب حافظ بدونیم

رامین راقب
02 خرداد 1400 01:14 ق.ظ
با درود بر جناب نظری و سروده روان شون باید عرض کنم این سروده علییرغم زیبایی ولی به لحاظ عروض و قافیه دارای ایراد می باشد .
ایراد در قافیه ها
در این سروده بیش از یک بار از قافیه هایی با علامت ات جمع استفاده شده که هر ادیبی میداند
اضافه
آفت
مکافات
اعتراف
منافات
خرافه
که فقط مکافات و منافات
و خرافه و اضافه با هم هم قافیه هستند

رامین راقب
02 خرداد 1400 01:04 ق.ظ
با درود بر جناب نظری و با استقبال از روان و ساده گفتن ایشون و با توجه به پسندیدن سروده ایشون باید عرض کنم این سروده به لحاظ عروض و قافیه دارای اشکال هست .
چرا که قافیه ها شایگان هستند و بیش از یک شایگان در این غزل موجود می باشد .
بنا بر این نمیتوان این غزل را به عنوان یک غزل بدون ایراد پذیرفت .

رامین صمدی
23 اسفند 1399 06:18 ق.ظ
بسیارعالی دمت گرم درحدمولانا حافظ.سعدی وبقیه بود ای ول

محمد رضوانی
13 اسفند 1399 11:55 ب.ظ
محل تولد جناب نظری خمین هستش واقع در استان مرکزی نه اراک تصحیح بفرمایید

محمد رضوانی
13 اسفند 1399 11:20 ب.ظ
محل تولد جناب نظری خمین هستش واقع در استان مرکزی نه اراک تصحیح بفرمایید

غل عال ، باقی اضافات است
13 اسفند 1399 01:08 ب.ظ
غزل عالی ، باقی اضافات است

هانیتا
07 اسفند 1399 10:45 ق.ظ
بسیا ساده وسلیس ادای مطلب کرده اند حرفی که باید زده شد ودیگر هیچ اضافات وافات همان تفاسیر وتوضیحاتیست که دوستان ارایه کردند این شعر حرف خودش را باخود دارد ودیگر هیچ

ارمان
07 اسفند 1399 09:38 ق.ظ
بسیارعالی زیباودلنشین. احساس کردم حافظ این شعرراسروده

محمدعلی
17 دی 1399 10:48 ب.ظ
واقعیت یعنی چیزی که هست و اتفاق افتاده و حقیقت چیزی هست که باید وجود داشته باشه اما اتفاق نیوفتاده

فاطمه ق
26 تیر 1399 12:51 ب.ظ
شعرهاشون بسياردلنشين وزيباست

ذاکر۱۵۴۲
29 اردیبهشت 1399 02:57 ب.ظ

باسم رب الشهید
بعشق الشهید

تو را می خوا هم از دنیا که ما فیها "اضافات است"
خیالش هم نکردم، در خیالش نیز "آفات است"

به من حق می دهد هر کس که یک لحظه به جای من ...
نه هرگز، جای من هرگز، در این غفلت "مکافات است"

زمان را می توان شاهد گرفت از بخت پرسید
که این دیوان بی قاضی پر از این "اعترفات است"

میان تلخ و شیرین جهان هم نسبتی بوده
شنیدم، از قدیمی ها، که این نسبت "منافات است"

تویی عشقم به جانم می خرم حرف و حدیثش را
اگر حتی بگویند اعتقادتم "خرافات است"

رضا
24 اردیبهشت 1399 11:44 ق.ظ
الان اینجا چون رهبر گفت دوباره شد وحی ..... و نباید نظری روش داشت بیت اول شعر شاهکار شعره

محمد رضا قدیری
06 دی 1398 09:32 ب.ظ
من به این ایرانی با تمام وجود افتخار میکنم

عنايت اله
08 آبان 1398 08:50 ق.ظ
بسيار عالى، خدا حفظ تان كند💐

عنايت اله
08 آبان 1398 08:49 ق.ظ
بسيار عالى، خدا حفظ تان كند💐

ساجده
30 مهر 1398 12:21 ق.ظ
خدا حفظتون کنه استاد فاضل

میثم
27 مهر 1398 01:58 ق.ظ
دوستان همه دینشون کامله غزل هم داره از دین میگه ...ولی خیلی جرات میخواد که همه دارن .اینکه بگیدبه جایی رسیدیدکه معشوق زمینی براتون بی ارزشه وفقط معشوق خودتونو خدا میدونید .منه بی سواد به اقای نظری درودمیفرستم وامیدوارم ازمسیرخارج نشه بااین هندونه هایی که دوستان لطف میکنن من که شعرهای اقای نظری رو به خاطره شیوه ساده گویی ازیک اتفاق دوست دارم وامیدوارم حتی اون بین مربوط به خضروموسی رو عوض کنه ...ای کاش میفهمیدم که با دوستداشتن دیگران میتونم خدا دوستیو تمرین کنم.منو جام می معشوق الباقی اضافات است نقطه عطف شعره نه موسی وخضر امیدوارم معشوق شما بزرگتر وکاملترازمعشوق شاعرباشه.ضمنا دوستان شاعر تو بیت دوم تکلیف روشن کرده از ضمیر تو استفاده کرده وتهدید به مکافات عمل پس معشوق زمینیه انشالله خدا قبول کنه ودوستان سطح توقعات بیارن پایین

میثم
27 مهر 1398 01:52 ق.ظ
دوستان همه دینشون کامله غزل هم داره از دین میگه ...ولی خیلی جرات میخواد که همه دارن .اینکه بگیدبه جایی رسیدیدکه معشوق زمینی براتون بی ارزشه وفقط معشوق خودتونو خدا میدونید .منه بی سواد به اقای نظری درودمیفرستم وامیدوارم ازمسیرخارج نشه بااین هندونه هایی که دوستان لطف میکنن من که شعرهای اقای نظری رو به خاطره شیوه ساده گویی ازیک اتفاق دوست دارم وامیدوارم حتی اون بین مربوط به خضروموسی رو عوض کنه ...ای کاش میفهمیدم که با دوستداشتن دیگران میتونم خدا دوستیو تمرین کنم.منو جام می معشوق الباقی اضافات است نقطه عطف شعره نه موسی وخضر امیدوارم معشوق شما بزرگتر وکاملترازمعشوق شاعرباشه

حسین
25 مهر 1398 05:12 ب.ظ
خطاب به او دوستی که ایراد کردن به مصرع حب...نظر رهبر نظر ایشونه و حجت نیست.هر چند شعر اغلب اغراق و افراط است و نباید ایراد محتوایی گرفت ازش اما اتفاقا این مصرع کاملا محتوای صحیحی داره.دین تسلیم نیست.تسلیم بردگی و بیچارگی و اجباره.تسلیم هم اگر بواسطه حب باشه ارزشمنده.و هر عملی اگر نتیجه حب باشه بهترین نوع عمله.(نه از روی بغض و خودخواهی و....).و از باب فلسفی هم اساس کار دنیا بر حب استواره.

مریم
03 مهر 1398 11:19 ق.ظ
عالی بود مرد خدااااا
عالی 💓

مریم
03 مهر 1398 11:18 ق.ظ
عالی بود مرد خدااااا
عالی 💓

م فریاد
25 شهریور 1398 02:39 ب.ظ
سلام واقعیت با حقیقت فاصله ی بسیار دارد گاه از زمین تا عرش مثلا خورشید هروز صبح از مشرق حرکت می کند و غروب در مغرب به استراحت می رود اما حقیقت چیز دیگری است خورشید در آسمان ثابت است و این حرکت زمین است که خورشید را در نگاه ما مسافر می نمایاند

خاموشی
13 بهمن 1397 10:15 ب.ظ
مرحبا بر فاضل و صد مرحبا برسند کنندگان که همگی اهل فضل اند و من حظ وافر زین میان بردم خداوند نگهدار شما باشد

خاموشی
13 بهمن 1397 10:13 ب.ظ
مرحبا بر فاضل و صد مرحبا برسند کنندگان که همگی اهل فضل اند و من حظ وافر زین میان بردم خداوند نگهدار شما باشد

علی‌محمّد حبیبی کته‌تلخ
03 مهر 1397 12:32 ب.ظ
امیرحسینم@
با سلام و تقدیم احترام
البته بنده این بیت -
«میان خضر و موسی چون فراق افتاد، فهمیدم
که گاهی واقعیت با حقیقت در منافات است»
-رو دقیق ترین و کامل ترین و بدون نقص ترین بیت این غزل میدونم!
در دفاع از فاضل جان عرض میکنم
منظور از واقعیت و حقیقت این چیزی نیست که با معیارها و معادلات ما محاسبه میشه
بلکه
منظور از حقیقت در موضوع حضرت موسی و خضر سلام الله علیهم این است که حضرت خضر سلام الله علیه ملکوت و باطن اون قضایا رو می دید ولی حضرت موسی سلام الله علیه افق و وسعت دیدش محدود بود!
«واقعیت» در نظر موسی عیان شده بود و «حقیقت» در چشم خضر مشهود !
اضافه بر این هم
میشه گفت چیزی که قرار هست در آینده واقع بشه از آنچه در حال حاضر واقعیت میدونیم از اعتبار بیشتر و بهتری برخوردار هست!

علی‌محمّد حبیبی کته‌تلخ
03 مهر 1397 12:20 ب.ظ
امیرحسینم@
با سلام و تقدیم احترام
البته بنده این بیت -
«میان خضر و موسی چون فراق افتاد، فهمیدم
که گاهی واقعیت با حقیقت در منافات است»
-رو دقیق ترین و کامل ترین و بدون نقص ترین بیت این غزل میدونم!
در دفاع از فاضل جان عرض میکنم
منظور از واقعیت و حقیقت این چیزی نیست که با معیارها و معادلات ما محاسبه میشه
بلکه
منظور از حقیقت در موضوع حضرت موسی و خضر سلام الله علیهم این است که حضرت خضر سلام الله علیه ملکوت و باطن اون قضایا رو می دید ولی حضرت موسی سلام الله علیه افق و وسعت دیدش محدود بود!
«واقعیت» در نظر موسی عیان شده بود و «حقیقت» در چشم خضر مشهود !
اضافه بر این هم
میشه گفت چیزی که قرار هست در آینده واقع بشه از آنچه در حال حاضر واقعیت میدونیم از اعتبار بیشتر و بهتری برخوردار هست!

امیرحسینم
05 شهریور 1397 01:42 ب.ظ
سلام
خواستید بگید گاهی حقیقت چیزایی رو درست نشون می ده؛ اما واقعیت همون چیز رو اشتباه نشون می ده.
ولی این مفهوم اشتباهه
چون واقعیت در معنا یعنی چیزهایی که واقع می شن. و این از نظر فلسفی نمی تونه اشتباه باشه، وگرنه واقعیت نخواهد بود!
اساسا به نظر بنده مفهوم حقیقت و واقعیت دو روی یک سکه هستند و کسی که این دو رو تفکیک می کنه از مفهوم واقعی و حقیقی یکیشون بی اطلاعه!

صادق
25 مرداد 1397 12:33 ب.ظ
برا فاضل نظری ضعیف بود!

فائزه
05 مرداد 1397 06:10 ب.ظ
اقای فاضل نظری خمینی هستند و متولد خمین!!!!!!!لطفا اصلاح کنید اون متولد اراک رو😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡

امیر
28 خرداد 1397 01:29 ب.ظ
@علی محمدی کته تلخ
اگر هستی که بسم الله...
خطاب به معشوق میباشد

علی‌محمّد حبیبی کته‌تلخ
18 خرداد 1397 07:40 ب.ظ
وقتی این غزل که در محضر رهبری قرائت شد،
زمانی که به این مصرع رسیدند(به جز دلدادگی هر مذهبی، مُشتی خرافات است...)
حضرت آقا گفتند: «العیاذ باالله»
حضار خندیدند، ولی این شوخی نبود، مصرع خالی از اشکال محتوایی نیست!
هر چند فاضل عزیز این رو با استناد به روایت امام باقر علیه السلام -که فرموده‌اند:«الدّینُ هو الحُبُّ و الحُبُّ هو الدّینُ»دین همان دوستی و محبّت است و دوستی و محبّت همان دین است- سروده بودند، اما به نظر بنده اساس دین یعنی تسلیم فرمان الهی بودن! و «محبت» یکی از شئون دین است و شاید بالاترین شأن دین، نه اینکه محبت اصل دین باشد.
محبت نتیجه دینداریِ درست است،دینداری درست در محبت تجلی پیدا میکند...
محبت میوه و ثمره فهم دین است.
مصرع آخر این بیت رو با کسب اجازه از فاضل جان اینگونه تغییر میدم
اگر در اصل، دین حُبّ است و حُبّ در اصل دین، بی شک
هر آنکس کز محبت دور، دینش هم ز مافات است....

علی‌محمّد حبیبی کته‌تلخ
18 خرداد 1397 07:36 ب.ظ
.

علی‌محمّد حبیبی کته‌تلخ
17 خرداد 1397 07:52 ب.ظ
من و جام می و معشوق ، الباقی اضافات است
اگر هستی که بسم الله..........
اگر هستی!
خطاب به کیست؟ اگر خطاب به خودمان (نفس‌مان) باشد خوبه
اما اگر خطاب به شخص یا اشخاص دیگه باشه که؛ از «اضافات» میشن!
با کسب اجازه از محضر فاضل عزیز
مصرع دوم میشد اینگونه هم باشه که هشدار در مورد «تأخیر» رو بشه جدی تر گرفت...

من و جام می و معشوق، الباقی اضافات است
لکَ الحمدْ، عجِّل اللهمَّ ، در تأخیر آفات است....

پروانه پرتوی
13 خرداد 1397 10:25 ب.ظ
راهیست راه عشق که هیچش کرانه نیست
آنجا جز آنکه جان بسپارند چاره نیست
هرگه که دل به عشق دهی خوش دمی بود
در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست
و فی التاخیر آفات