من و جام می و معشوق، الباقی اضافات است

شاعر: فاضل نظری

۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۷۹۶۸۹۲ | ۱۲۸
من و جام می و معشوق، الباقی اضافات است
اگر هستی که بسم الله، در تأخیر آفات است

مرا محتاج رحم این و آن کردی، ملالی نیست
تو هم محتاج خواهی شد، جهان دار مکافات است...

ز من اقرار با اجبار می گیرند، باور کن
شکایت های من از عشق ازین دست اعترافات است

میان خضر و موسی چون فراق افتاد، فهمیدم
که گاهی واقعیت با حقیقت در منافات است

اگر در اصل، دین حُبّ است و حُبّ در اصل دین، بی شک
به جز دلدادگی هر مذهبی، مُشتی خرافات است...
 

فاضل نظری

  • متولد:
  • محل تولد: اراک
امتیاز دهید:
Article Rating | امتیاز: 3.76 با 2840 رای


نظرات

شیما کوشا
۰۴ بهمن ۱۴۰۳ ۱۲:۵۳ ب.ظ
فاضل نظری یکی از نوادر در فهم و کلام است . خدایش حفظ کناد.🙏🌹

رحیم
۰۳ آبان ۱۴۰۳ ۰۷:۵۵ ب.ظ
زیبا و بدیع . ممنون

امیر
۱۸ مهر ۱۴۰۳ ۰۷:۳۰ ق.ظ
دان حقیقت همیشه پنهان است
آنچه مکر و ریا هست بروی اکران است

امیر
۱۸ مهر ۱۴۰۳ ۰۷:۲۸ ق.ظ
دان حقیقت همیشه پنهان است
آنچه مکر و ریا هست بروی اکران است
در محضر تاریکی عرض واندام شود خالی از شبهات نیست !!!

خ
۰۷ شهریور ۱۴۰۳ ۰۲:۵۰ ب.ظ
لطفا به اراکی ها توهین نکنید
خطاب به عده کوچکی

حسین علی نژاد
۰۴ شهریور ۱۴۰۳ ۰۵:۳۴ ب.ظ
مرحبا به این شاعر چقدر دلنشین. حفظه الله...

مسعود
۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۱۱ ق.ظ
بسیار عالی و دلنشین

ابراهیم
۰۴ تیر ۱۴۰۳ ۱۲:۱۳ ق.ظ
عزیزان بزرگوار اگر دوست دارید منتقد فاضل باشید .لطف کنید عادلانه تمام غزل های ایشان را بخوانید بعد انتقاد بفرمایید . یک همزه یا حرفی بالا یا پایین یاداوری از روی محبت است اما چیزی از زیبایی غزل کم نمیکند.

جعفر
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ۰۲:۳۷ ب.ظ
با شعرهای استادفاضل نظری واقعا حالم خوب خوب خوب میشه

محمد
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۱۲ ب.ظ
حیف شما اراکی هستی

رمضان
۲۵ فروردین ۱۴۰۳ ۰۷:۱۹ ب.ظ
عالی

بی نام
۱۳ فروردین ۱۴۰۳ ۰۶:۵۶ ق.ظ
غزل عالیه
و ژک هم که خوندش عالی تر شد

رضا میدانی
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ ۰۹:۴۴ ق.ظ
بسیار زیبا....مثل شعرهای حکیم عمر خیام نیشابوری همش از می و پیاله صحبت میشه و معشوق🙂

دلربا
۰۷ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۳۷ ب.ظ
ز من اقرار با اجبار می گیرند، باور کن
شکایت های من از عشق از این اعترافات است.

بابا

دلربا
۰۷ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۳۶ ب.ظ
ز من اقرار با اجبار می گیرند، باور کن
شکایت های من از عشق از این اعترافات است

علی اکبر
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ ۱۰:۲۱ ب.ظ
حاجی ناز نفست دمت گرم انشاالله همیشه سالم باشی ای ول

حسین کریمی نراقی
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ ۰۳:۱۷ ب.ظ
همه میگن وزن اون بیت اضافیه
درصورتیکه اشتباه میخونن
بجای ((از این دست...)) باید بگن ((ازین دست...)) و درموقع خوندن
بدون مکث سرهم بگن ((ازین دست اعرافات است))

فاطمه
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ ۰۵:۳۳ ب.ظ
عاااالی بود کیف کردم

م.س
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ ۰۳:۴۱ ب.ظ
این شعر شما در محفلی خاص از زبان انسان بزرگی خوانده شد که بسی برای شما عزیز آگاه خوشحال شدیم که خودتان خبر ندارید کجا از شما قبول کردند این شعر رو

موسوی
۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۲۶ ق.ظ
سلام و درود
عذر خواهی می کنم در بیت سوم مصراع دوم وزن مغشوش نیست یک همزه حذف می شود و درست است

موسوی
۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۳۰ ق.ظ
بیت سوم مصراع دوم ایراد وزنی دارد. ت در دست اضافه است

موسوی
۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۲۴ ق.ظ
در بیت سوم مصراع دوم وزن مغشوش است از این دست اعترافات واج ت در دست اضافه است

سید
۰۴ مرداد ۱۴۰۲ ۰۶:۱۱ ب.ظ
اینو با صدای سوگند
وای وای وای
شعرش که عالی صدای سوگندم قوی اصلا یه چیز نابی شده ها

وحید خانی
۲۵ تیر ۱۴۰۲ ۱۰:۴۷ ب.ظ
از این دسته شاعران دیگه کم پیدا میشه

صادق
۱۶ تیر ۱۴۰۲ ۱۲:۰۷ ق.ظ
بیت دومش رو مطمعنی ؟؟؟ ، مصرع دوم ؟؟ / همه حرفات درست بود ، الا این بخش ، چون : تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن / که دوست خود روش بنده پروری دارد
چون خضر و موسی و حقیقت و واقعیت رو اوردی گفتم وگرنه حرفت درست بود

سهیل
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۴۱ ب.ظ
چقدر زیبا سروده آقای نظری عزیز این شعر رو من که اشک ریختم

ابراهیمی
۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ۰۲:۲۳ ب.ظ
بسیار شعر زیبا و عمیقی هستش
احسن به شاعر اصیل میهنم
هزاران درود

هزااز بار هم بخونیش باز دوستش داری مرامحتاج رحم این و‌ان کردی ملالی نیست تو‌هم محتاج خواهی شد جهان دار مکافات است 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰۳:۰۱ ق.ظ
عالی بهتر از این نمیشه استاد بزرگوار

محمد
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰۳:۳۹ ب.ظ
همچین شعری که با خوندن یا شنیدنش چشات خیس میکنه و دلت و میلرزونه باید فقط بشینی پای سرایندش ببینی چی بهش گذشته که چنین کلماتی ازش تراویده شده

داوود امیراحمدی
۱۳ فروردین ۱۴۰۲ ۱۱:۵۲ ق.ظ
بیان کلمه " احسن" در ذهن و آوردن آن بر زبان از طریق خواندن، شنیدن و یا دیدن این ابیات فهمی عمیق می طلبد که سراینده آن به مانند چشمه و دگران، سیراب شده گانش هستیم.

آنا
۰۸ فروردین ۱۴۰۲ ۱۰:۴۳ ب.ظ
بسیار زیبا بود. و آقای نظری هم زیبا اجرا کردند و هم زیبا نوشتند.
به دل خیلی میشینه

مهدی
۰۳ فروردین ۱۴۰۲ ۰۶:۳۱ ب.ظ
هر بیت این شعر با بیت بعدی از لحاظ موضوع متفاوت است. یکپارچگی در کل شعر دیده نمیشه، هرچند هر بیت به تنهایی بسیلر زیباست. شاید عمدی بوده این کار و اگر اینگونه باشد قدرت شاعر رو نشون میده، ولی من این طور فکر نمیکنم

مهدی
۰۳ فروردین ۱۴۰۲ ۰۶:۳۰ ب.ظ
هر بیت این شعر با بیت بعدی از لحاظ موضوع متفاوت است. یکپارچگی در کل شعر دیده نمیشه، هرچند هر بیت به تنهایی بسیلر زیباست. شاید عمدی بوده این کار و اگر اینگونه باشد قدرت شاعر رو نشون میده، ولی من این طور فکر نمیکنم

بی نام
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۱۲:۲۵ ب.ظ
بسیار عالی

مه
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ۰۹:۰۱ ب.ظ
درجه یک مخصوصاً آهنگش با صدای ایسان

عباس
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۰۳:۱۲ ب.ظ
بسیار شعر پر مضمون و عالی بود

نیماش
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ۰۱:۵۷ ق.ظ
چه گفت فاضل به زیبایی
که شد عاقل به تعدادی
مرا ساخت روشن
تو را ساخت خاموش اگر رندانی

مهدی امیدی جعفری
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ۰۲:۱۳ ب.ظ
عالی بود. کیف کردم*****
به نظرم شعر عرفانی به معنای خود کلمه وجود نداره. صرفاً حس شاعر و سراینده در همان زمان خاص رو تداعی میکنه...
چه بسا شاعری چند سال بعد از شعری که امروز سروده خوشش بیاد، دوستش داشته باشه، عاشقش باشه، و یا حتی از اون به عنوان یک اثر معمولی و بد نام ببره!
در هر حال این شعر زیبا بود، برای هر زمانی که میخواد باشه***

سیدعلی
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ۰۹:۵۳ ب.ظ
علاوه بر عیب قافیه ترک ادب شرعی هم مشاهده می شود

سلما
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ۱۱:۱۲ ب.ظ
واقعا حرف خیلی هاس

سیروس مهرداد
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ ۰۴:۴۱ ق.ظ
بسیار شیرین ودلنشنین بود
کیف کردم.

جان
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ ۱۲:۳۱ ق.ظ
این شهر بسیار زیبا درونمایه عرفانی داره و بی شک دینی که راهی به عشق و انسانیت نداشته باشه ارزشی هم نداره و دقیقا یمشت خرافاته . انچه پیامبران و رسولان برای هدایت بشر اوردند فقط عشق بود و انچه از تلاش پیامبران برجای ماند بیشتر خرافات بود و خواص اند ک معنای رسالت اولیا را میفهمند خواصی ک قالبا در بند اند شبیه امامان پس از مولا علی.امروز هم تاریخ تکرار شده است و بجای عشق، خرافات و ریاست که حکمرانی میکند

امید
۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ۰۱:۰۱ ب.ظ
شعر بسیار زیبایی بود ، من تبریک می گویم خدمت آقای نظری ، بی شک کسانی توانایی سرودن شعر دارند که دارای از یک بار ادبی برخوردار باشند . اما در نظرات ثبت شده بعضی با لحن غیر ادبی سخت گفته آمد که جالب نیست. تحمل نقد داشتن لازمه کار است.یک دو بیتی تقدیم شما عزیزان.
ناز وکرشمه میکند دیده ی شه پرست تو
هزاردل می شکند ناوک بی قرار تو
مست وخرابم میکند هرنگاه که میکنی،
مرا خمار می کند غنچه ی بی نشان تو
امید-رها-4مرداد1396

خواجه شیراز
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ۰۷:۲۶ ق.ظ
با عرض درود فراوان
شعر بسیار زیبا و بی‌نقصی است!
قابل توجه اون دسته از اشخاصی که میان و از شعر ایراد الکی می‌گیرند:
باید عرض کنم که شما اگه خیلی بلدی و فکر می‌کنی چیزی حالیت هست ، نیازی نیست که بخواهید توی محتوای این شعر تغییر ایجاد کنی!
اگر میتونی یه دو بیت از خودت بگو که همه بدونیم چند مرده حلاجی!؟
و
{{روی شعر دیگران اسکی نروید}}

🤫🤫🤫🤫🤫🤫🤫
‌‌

shahin jabari
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ۰۵:۵۸ ب.ظ
امکانش هست اسم کتابی ک این شعر هست رو بفرمایید؟

مرضیه زراوشان
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ۰۹:۲۱ ب.ظ
واقعا لذت بردم خیلی زیبا بود

راشد
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۳:۴۱ ب.ظ
بدنیست حرفی بیشتراز شاعران قدیمی نزده ،ولی شیرینه

رضا عبدیفرد
۰۹ بهمن ۱۴۰۱ ۰۷:۱۰ ب.ظ
فوق العاده ست👌❤️❤️❤️

احمد رضائی
۰۹ بهمن ۱۴۰۱ ۰۲:۵۷ ب.ظ
باسلام اشعار آقای نظری بسیار جالب هستند و پر محتوا و پر مفهوم و کسانی که از اشعار جناب آقای نظری ایراد در میارن به یاد شعر حضرت سعدی افتادم که میگه :
به حقیقت آدمی باش وگر نه مرغ باشد
که همین سخن بگوید به زبان آدمیت

مرتضی
۰۸ بهمن ۱۴۰۱ ۱۰:۰۴ ب.ظ
واقعا زیباست

محمود مرادیان
۰۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۱:۱۰ ب.ظ
باتوفاضل عشق رامن دیده ام
باورش سخت است ولی عین مناجات است
در میان شعر زیبایت چنان مدهوش میگردم
قافیه پر کردنم مثل مکافات است بسم لله

محمود مرادیان
۰۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۰:۵۹ ب.ظ
من۳۰ساله شعر خوانی میکنم واشعار زیبا رو حفظ میکنم ودر انجمنهای ادبی شرکت میکنم وگاهگاهی چند خط دلنوشته ی موزون مینویسم اینو گفتم دلنوشته که بگم شاعر نیستم چرا که شاعر مقامی بلند وروحی بزرگ داره وهر انسانی لیاقت شاعر شدن نداره ومعتقدم فاضل شاعری بلند مقام وزنده نامی هست

حسین بوربور
۳۰ دی ۱۴۰۱ ۰۲:۳۵ ب.ظ
من روزنامه نگار هستم ،،،،بسیار عالی بود این شعر...با روح و روان آدم حرف میزند.

مرتضی
۲۴ دی ۱۴۰۱ ۰۱:۳۰ ق.ظ
استاد فاضل نظری مثل همیشه عالی و فوق العاده فقط نمیدونم چه مرضی بعضیا دارن میخان هرجوری هست یه عیب و ایرادی بگن داره شعر بستوی به ذوق و دید شاعر داره و اینکه همچی روان و مجموعتا همه قواعدم رعایت شده دیگه درد این جماعتو نمیفهمم که یکی بگه با غزل حافظ نمیخونه یکی بگه چی رعایت نشد همین ادم و دیوان حافظ و بدی دستش دو بیت نمیتونه بدون تُپق بخونه والا این جماعت از حسد دارن پاره میشن و نمیتونن ببین

حامی
۲۰ دی ۱۴۰۱ ۱۲:۰۴ ب.ظ
عالی بود جیگر آدم حال میاد با خواندن این شعر👍

اهورا
۱۹ دی ۱۴۰۱ ۰۲:۵۸ ق.ظ
من آدم بی سوادی هستم ولی
شعر واقعا عالیه و از اونجایی
که یه سرینطرات رو خواندم
من بی سواد معشوق رو خدایی که در وجودم هست رو دیدم
و دلدادگی آخر هم به دلدادگی به خدا میبینم
یعنی فقط خدا الباقی بی ارزشه
من و جام می و معشوق
من و انسانیت و خدا

کوروش
۱۴ دی ۱۴۰۱ ۰۸:۳۴ ق.ظ
از جناب نظری غیر از این هم انتظاری نمیره . عالی و بی نظیر

سالار
۱۲ دی ۱۴۰۱ ۰۵:۳۴ ب.ظ
این اهنگ واقعا معرکه اس
خاننده ای به اسم ژَک اینو خونده و قشنگ ترش کرده
خیلی قشنگ تر :)

امیر سالمی
۱۰ دی ۱۴۰۱ ۰۹:۳۶ ب.ظ
بگفتی چه خوش بود که از دل بر خواستو بر دل نشت
بجز عشق شیرین شیرینها چه عشقی میتوان بر دل نشت

سجاد حیدری کبریتی
۰۵ دی ۱۴۰۱ ۰۴:۲۵ ب.ظ
درود
در روزگاری که بهاره رهنما و امثالهم شاعری پیشه کرده اند، حضورتان مایه دلگرمی است .

سجاد حیدری کبریتی
۰۵ دی ۱۴۰۱ ۰۴:۲۴ ب.ظ
درود
در روزگاری که بهاره رهنما و امثالهم شاعری پیشه کرده اند، حضورتان مایه دلگرمی است .

صبا
۰۳ دی ۱۴۰۱ ۱۰:۲۴ ق.ظ
عالی بود👏👏به امید شعر های زیباتر از شما

علی دهقان
۰۱ دی ۱۴۰۱ ۰۴:۱۷ ق.ظ
بخدا که این شعر هیچ نقصی ندارد و اگر بفهمی و معنی این شعر را درک کنی حتما دیوانه میشوی از این شعر.
بینظیر بود فاضل جان❤💫

علی شمشیری
۱۶ آذر ۱۴۰۱ ۰۲:۰۶ ب.ظ
عالیی

امیررضا
۰۹ آذر ۱۴۰۱ ۰۵:۵۰ ب.ظ
حافظی است برای خودش

فاطمه ارایش
۲۷ آبان ۱۴۰۱ ۰۴:۰۹ ب.ظ
سلام باور نکردنی هستش خیلی عالی بود

سودی
۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۰۷ ق.ظ
عالی بود دوست داشتم شعرو .ممنون

فروزان تنی
۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۰۷:۵۸ ب.ظ
درود،خیلی قشنگ و معناداره ، شعرشون

داود
۲۳ شهریور ۱۴۰۱ ۰۲:۴۸ ب.ظ
درود برشما بسیار دلنشین

فرید
۲۷ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۱۴ ب.ظ
تک تک بیت ها زیباست ...
ولی احساس می کنم بیت ها با همدیگه ارتباط معنایی ندارند

سعید
۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ۰۳:۰۹ ق.ظ
مردم ایران عزیزم با این همه سابقه و شعرای عزیز هنوز یاد نگرفتن حس تمثیل رو درک کنند حتما باید کلمه به کلمه رو بهشون توضیح بدند کسی که این شعر رو نوشته واقعا دارای درک ماورایی نیست فقط قالب زیبا ش رونباید حفظ کرد که چهار چوب قوانین رو حتما رعایت کنیم به نظر من این شعر خیلی از مفهوم بالایی شکل گرفته و شاهکار ه

سعید
۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ۰۳:۰۷ ق.ظ
مردم ایران عزیزم با این همه سابقه و شعرای عزیز هنوز یاد نگرفتن حس تمثیل رو درک کنند حتما باید کلمه به کلمه رو بهشون توضیح بدند کسی که این شعر رو نوشته واقعا دارای درک ماورایی نیست فقط قالب زیبا ش رونباید حفظ کرد که چهار چوب قوانین رو حتما رعایت کنیم به نظر من این شعر خیلی از مفهوم بالایی شکل گرفته و شاهکار ه

Ali
۱۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۱:۱۱ ب.ظ
با صدای آیسان گوش بدید یا ویدئو که تو اینستا گذاشته ببینید، ضرر نمیکنید

فاطمه
۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۴۲ ب.ظ
بهترین شعری که شنیدم
دست خوش آقای نظری💫

زهرا
۰۸ خرداد ۱۴۰۱ ۰۹:۴۰ ق.ظ
واقعاااا عالیه مخصوصا با اهنگی ک ژک خوند

فاطمه
۰۷ خرداد ۱۴۰۱ ۰۲:۲۶ ق.ظ
خوندن این شعر فقط با صدای ژک🍃

بیتا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰:۲۳ ب.ظ
عالی بود من کتاب ضد رو حفظ حفظم:)

سحر
۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۱:۲۳ ب.ظ
من اصلا این شعر را نفهمیدم لطفا یک تفسیر بطورخلاصه انجام بدید
تشکر

م.ا
۱۸ فروردین ۱۴۰۱ ۰۴:۲۰ ب.ظ
آقا دس خوش
لذت بردم
ممنونم🙏

رحیمی
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ۰۲:۱۹ ق.ظ
چقدر زیبا و دلنشفن

علی حیدری معاف
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ۰۸:۴۲ ق.ظ
درود ، نغز بود و پر احساس . 👏👏👏👏👏🌹🌹🌹🌹🌹🌹

تقی زاده
۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۲:۲۴ ب.ظ
سلام
بیت آخر ترجمه یک روایت از امام صادق است که فرموده
«الدین هو الحب والحب هو الدین»

Amir pasha
۱۵ بهمن ۱۴۰۰ ۱۰:۲۶ ق.ظ
فوق العاده زیباست این اثر

Kolsoom
۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ۰۷:۱۶ ق.ظ
من عاشق اشعار مفهومی و دلنشین آقای نظری هستم.
نفستون گرم و چشمه ی ذوقتون خروشانتر از همیشه جناب استاد🤲⚘

محمد جواد
۰۹ بهمن ۱۴۰۰ ۰۱:۱۶ ب.ظ
عالی عالی عالی

محمد
۰۹ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۵۱ ق.ظ
من آن پیلم که در تاریکی غار حسادت ها
ز لمس جاهلان هر روز نامی تازه می گیرم

عبدی
۰۹ بهمن ۱۴۰۰ ۰۸:۰۲ ق.ظ
بی نظیر بود🌹🙏

آرش
۰۳ بهمن ۱۴۰۰ ۰۸:۰۵ ب.ظ
با سلام ، بسیار زیبا. در مورد فرمایش دوست عزیز عرض میکنم که بسیار ذکر شده که دین چیزی جز دوستی و دوست داشتن نیست. پس ایرادی به بیت آخر نمیتونه وارد باشه‌

F
۲۵ دی ۱۴۰۰ ۰۶:۴۹ ب.ظ
به نظر من خوب بود ولی آخرش خراب تموم شدبه دلیل این که دین رو هم زیر سوال برد تا حتی موقعه ی که این شعر رو پیش حضرت آقا خوندن آخرش آقا فرمود آیه ی به عربی که میشد طرز فکرت را عوض کن در مورد این شعر

امیر
۱۰ آبان ۱۴۰۰ ۰۱:۱۱ ب.ظ
عالی بود 👌🌹

حامد
۲۶ مهر ۱۴۰۰ ۰۲:۴۳ ب.ظ
دم شما گرم 💐

محمد جواد رحمانی
۰۶ مهر ۱۴۰۰ ۰۳:۳۱ ق.ظ
طبع عبید را که چو گنجی است شایگان

معذور دار قافیه گر شایگان کند.

عبید زاکانی

محسن اسدی
۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۰۳:۳۶ ب.ظ
به دور از مسایل فنی شعرسرایی ، بنده بسیار لذت بردم از تمام بیت ها

گیتی راد
۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ۰۳:۲۱ ب.ظ
با سلام شعر از نظر مفهومی کاملا شعر بی ایرادی هستش از آرایه های ادبی ب خوبی استفاده شده بالاخره جناب نظری هم سبک خاص خودشون رو دارن چون ادبیات و شعرو شاعری کاملا بسته ب ذوق ادبی فرد هستش این شعر تقریبا ترکیبی از غزل و شعر نو میتونه باشه چون نمیتونیم اونو یه غزل بی ایراد ب سبک جناب حافظ بدونیم

رامین راقب
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ ۰۱:۱۴ ق.ظ
با درود بر جناب نظری و سروده روان شون باید عرض کنم این سروده علییرغم زیبایی ولی به لحاظ عروض و قافیه دارای ایراد می باشد .
ایراد در قافیه ها
در این سروده بیش از یک بار از قافیه هایی با علامت ات جمع استفاده شده که هر ادیبی میداند
اضافه
آفت
مکافات
اعتراف
منافات
خرافه
که فقط مکافات و منافات
و خرافه و اضافه با هم هم قافیه هستند

رامین راقب
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ ۰۱:۰۴ ق.ظ
با درود بر جناب نظری و با استقبال از روان و ساده گفتن ایشون و با توجه به پسندیدن سروده ایشون باید عرض کنم این سروده به لحاظ عروض و قافیه دارای اشکال هست .
چرا که قافیه ها شایگان هستند و بیش از یک شایگان در این غزل موجود می باشد .
بنا بر این نمیتوان این غزل را به عنوان یک غزل بدون ایراد پذیرفت .

رامین صمدی
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ۰۶:۱۸ ق.ظ
بسیارعالی دمت گرم درحدمولانا حافظ.سعدی وبقیه بود ای ول

محمد رضوانی
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۵۵ ب.ظ
محل تولد جناب نظری خمین هستش واقع در استان مرکزی نه اراک تصحیح بفرمایید

محمد رضوانی
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۲۰ ب.ظ
محل تولد جناب نظری خمین هستش واقع در استان مرکزی نه اراک تصحیح بفرمایید

غل عال ، باقی اضافات است
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ۰۱:۰۸ ب.ظ
غزل عالی ، باقی اضافات است

هانیتا
۰۷ اسفند ۱۳۹۹ ۱۰:۴۵ ق.ظ
بسیا ساده وسلیس ادای مطلب کرده اند حرفی که باید زده شد ودیگر هیچ اضافات وافات همان تفاسیر وتوضیحاتیست که دوستان ارایه کردند این شعر حرف خودش را باخود دارد ودیگر هیچ

ارمان
۰۷ اسفند ۱۳۹۹ ۰۹:۳۸ ق.ظ
بسیارعالی زیباودلنشین. احساس کردم حافظ این شعرراسروده

محمدعلی
۱۷ دی ۱۳۹۹ ۱۰:۴۸ ب.ظ
واقعیت یعنی چیزی که هست و اتفاق افتاده و حقیقت چیزی هست که باید وجود داشته باشه اما اتفاق نیوفتاده

فاطمه ق
۲۶ تیر ۱۳۹۹ ۱۲:۵۱ ب.ظ
شعرهاشون بسياردلنشين وزيباست

ذاکر۱۵۴۲
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۲:۵۷ ب.ظ

باسم رب الشهید
بعشق الشهید

تو را می خوا هم از دنیا که ما فیها "اضافات است"
خیالش هم نکردم، در خیالش نیز "آفات است"

به من حق می دهد هر کس که یک لحظه به جای من ...
نه هرگز، جای من هرگز، در این غفلت "مکافات است"

زمان را می توان شاهد گرفت از بخت پرسید
که این دیوان بی قاضی پر از این "اعترفات است"

میان تلخ و شیرین جهان هم نسبتی بوده
شنیدم، از قدیمی ها، که این نسبت "منافات است"

تویی عشقم به جانم می خرم حرف و حدیثش را
اگر حتی بگویند اعتقادتم "خرافات است"

رضا
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۱:۴۴ ق.ظ
الان اینجا چون رهبر گفت دوباره شد وحی ..... و نباید نظری روش داشت بیت اول شعر شاهکار شعره

محمد رضا قدیری
۰۶ دی ۱۳۹۸ ۰۹:۳۲ ب.ظ
من به این ایرانی با تمام وجود افتخار میکنم

عنايت اله
۰۸ آبان ۱۳۹۸ ۰۸:۵۰ ق.ظ
بسيار عالى، خدا حفظ تان كند💐

عنايت اله
۰۸ آبان ۱۳۹۸ ۰۸:۴۹ ق.ظ
بسيار عالى، خدا حفظ تان كند💐

ساجده
۳۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۲۱ ق.ظ
خدا حفظتون کنه استاد فاضل

میثم
۲۷ مهر ۱۳۹۸ ۰۱:۵۸ ق.ظ
دوستان همه دینشون کامله غزل هم داره از دین میگه ...ولی خیلی جرات میخواد که همه دارن .اینکه بگیدبه جایی رسیدیدکه معشوق زمینی براتون بی ارزشه وفقط معشوق خودتونو خدا میدونید .منه بی سواد به اقای نظری درودمیفرستم وامیدوارم ازمسیرخارج نشه بااین هندونه هایی که دوستان لطف میکنن من که شعرهای اقای نظری رو به خاطره شیوه ساده گویی ازیک اتفاق دوست دارم وامیدوارم حتی اون بین مربوط به خضروموسی رو عوض کنه ...ای کاش میفهمیدم که با دوستداشتن دیگران میتونم خدا دوستیو تمرین کنم.منو جام می معشوق الباقی اضافات است نقطه عطف شعره نه موسی وخضر امیدوارم معشوق شما بزرگتر وکاملترازمعشوق شاعرباشه.ضمنا دوستان شاعر تو بیت دوم تکلیف روشن کرده از ضمیر تو استفاده کرده وتهدید به مکافات عمل پس معشوق زمینیه انشالله خدا قبول کنه ودوستان سطح توقعات بیارن پایین

میثم
۲۷ مهر ۱۳۹۸ ۰۱:۵۲ ق.ظ
دوستان همه دینشون کامله غزل هم داره از دین میگه ...ولی خیلی جرات میخواد که همه دارن .اینکه بگیدبه جایی رسیدیدکه معشوق زمینی براتون بی ارزشه وفقط معشوق خودتونو خدا میدونید .منه بی سواد به اقای نظری درودمیفرستم وامیدوارم ازمسیرخارج نشه بااین هندونه هایی که دوستان لطف میکنن من که شعرهای اقای نظری رو به خاطره شیوه ساده گویی ازیک اتفاق دوست دارم وامیدوارم حتی اون بین مربوط به خضروموسی رو عوض کنه ...ای کاش میفهمیدم که با دوستداشتن دیگران میتونم خدا دوستیو تمرین کنم.منو جام می معشوق الباقی اضافات است نقطه عطف شعره نه موسی وخضر امیدوارم معشوق شما بزرگتر وکاملترازمعشوق شاعرباشه

حسین
۲۵ مهر ۱۳۹۸ ۰۵:۱۲ ب.ظ
خطاب به او دوستی که ایراد کردن به مصرع حب...نظر رهبر نظر ایشونه و حجت نیست.هر چند شعر اغلب اغراق و افراط است و نباید ایراد محتوایی گرفت ازش اما اتفاقا این مصرع کاملا محتوای صحیحی داره.دین تسلیم نیست.تسلیم بردگی و بیچارگی و اجباره.تسلیم هم اگر بواسطه حب باشه ارزشمنده.و هر عملی اگر نتیجه حب باشه بهترین نوع عمله.(نه از روی بغض و خودخواهی و....).و از باب فلسفی هم اساس کار دنیا بر حب استواره.

مریم
۰۳ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۱۹ ق.ظ
عالی بود مرد خدااااا
عالی 💓

مریم
۰۳ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۱۸ ق.ظ
عالی بود مرد خدااااا
عالی 💓

م فریاد
۲۵ شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۳۹ ب.ظ
سلام واقعیت با حقیقت فاصله ی بسیار دارد گاه از زمین تا عرش مثلا خورشید هروز صبح از مشرق حرکت می کند و غروب در مغرب به استراحت می رود اما حقیقت چیز دیگری است خورشید در آسمان ثابت است و این حرکت زمین است که خورشید را در نگاه ما مسافر می نمایاند

خاموشی
۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ۱۰:۱۵ ب.ظ
مرحبا بر فاضل و صد مرحبا برسند کنندگان که همگی اهل فضل اند و من حظ وافر زین میان بردم خداوند نگهدار شما باشد

خاموشی
۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ۱۰:۱۳ ب.ظ
مرحبا بر فاضل و صد مرحبا برسند کنندگان که همگی اهل فضل اند و من حظ وافر زین میان بردم خداوند نگهدار شما باشد

علی‌محمّد حبیبی کته‌تلخ
۰۳ مهر ۱۳۹۷ ۱۲:۳۲ ب.ظ
امیرحسینم@
با سلام و تقدیم احترام
البته بنده این بیت -
«میان خضر و موسی چون فراق افتاد، فهمیدم
که گاهی واقعیت با حقیقت در منافات است»
-رو دقیق ترین و کامل ترین و بدون نقص ترین بیت این غزل میدونم!
در دفاع از فاضل جان عرض میکنم
منظور از واقعیت و حقیقت این چیزی نیست که با معیارها و معادلات ما محاسبه میشه
بلکه
منظور از حقیقت در موضوع حضرت موسی و خضر سلام الله علیهم این است که حضرت خضر سلام الله علیه ملکوت و باطن اون قضایا رو می دید ولی حضرت موسی سلام الله علیه افق و وسعت دیدش محدود بود!
«واقعیت» در نظر موسی عیان شده بود و «حقیقت» در چشم خضر مشهود !
اضافه بر این هم
میشه گفت چیزی که قرار هست در آینده واقع بشه از آنچه در حال حاضر واقعیت میدونیم از اعتبار بیشتر و بهتری برخوردار هست!

علی‌محمّد حبیبی کته‌تلخ
۰۳ مهر ۱۳۹۷ ۱۲:۲۰ ب.ظ
امیرحسینم@
با سلام و تقدیم احترام
البته بنده این بیت -
«میان خضر و موسی چون فراق افتاد، فهمیدم
که گاهی واقعیت با حقیقت در منافات است»
-رو دقیق ترین و کامل ترین و بدون نقص ترین بیت این غزل میدونم!
در دفاع از فاضل جان عرض میکنم
منظور از واقعیت و حقیقت این چیزی نیست که با معیارها و معادلات ما محاسبه میشه
بلکه
منظور از حقیقت در موضوع حضرت موسی و خضر سلام الله علیهم این است که حضرت خضر سلام الله علیه ملکوت و باطن اون قضایا رو می دید ولی حضرت موسی سلام الله علیه افق و وسعت دیدش محدود بود!
«واقعیت» در نظر موسی عیان شده بود و «حقیقت» در چشم خضر مشهود !
اضافه بر این هم
میشه گفت چیزی که قرار هست در آینده واقع بشه از آنچه در حال حاضر واقعیت میدونیم از اعتبار بیشتر و بهتری برخوردار هست!

امیرحسینم
۰۵ شهریور ۱۳۹۷ ۰۱:۴۲ ب.ظ
سلام
خواستید بگید گاهی حقیقت چیزایی رو درست نشون می ده؛ اما واقعیت همون چیز رو اشتباه نشون می ده.
ولی این مفهوم اشتباهه
چون واقعیت در معنا یعنی چیزهایی که واقع می شن. و این از نظر فلسفی نمی تونه اشتباه باشه، وگرنه واقعیت نخواهد بود!
اساسا به نظر بنده مفهوم حقیقت و واقعیت دو روی یک سکه هستند و کسی که این دو رو تفکیک می کنه از مفهوم واقعی و حقیقی یکیشون بی اطلاعه!

صادق
۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۳۳ ب.ظ
برا فاضل نظری ضعیف بود!

فائزه
۰۵ مرداد ۱۳۹۷ ۰۶:۱۰ ب.ظ
اقای فاضل نظری خمینی هستند و متولد خمین!!!!!!!لطفا اصلاح کنید اون متولد اراک رو😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡

امیر
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ۰۱:۲۹ ب.ظ
@علی محمدی کته تلخ
اگر هستی که بسم الله...
خطاب به معشوق میباشد

علی‌محمّد حبیبی کته‌تلخ
۱۸ خرداد ۱۳۹۷ ۰۷:۴۰ ب.ظ
وقتی این غزل که در محضر رهبری قرائت شد،
زمانی که به این مصرع رسیدند(به جز دلدادگی هر مذهبی، مُشتی خرافات است...)
حضرت آقا گفتند: «العیاذ باالله»
حضار خندیدند، ولی این شوخی نبود، مصرع خالی از اشکال محتوایی نیست!
هر چند فاضل عزیز این رو با استناد به روایت امام باقر علیه السلام -که فرموده‌اند:«الدّینُ هو الحُبُّ و الحُبُّ هو الدّینُ»دین همان دوستی و محبّت است و دوستی و محبّت همان دین است- سروده بودند، اما به نظر بنده اساس دین یعنی تسلیم فرمان الهی بودن! و «محبت» یکی از شئون دین است و شاید بالاترین شأن دین، نه اینکه محبت اصل دین باشد.
محبت نتیجه دینداریِ درست است،دینداری درست در محبت تجلی پیدا میکند...
محبت میوه و ثمره فهم دین است.
مصرع آخر این بیت رو با کسب اجازه از فاضل جان اینگونه تغییر میدم
اگر در اصل، دین حُبّ است و حُبّ در اصل دین، بی شک
هر آنکس کز محبت دور، دینش هم ز مافات است....

علی‌محمّد حبیبی کته‌تلخ
۱۸ خرداد ۱۳۹۷ ۰۷:۳۶ ب.ظ
.

علی‌محمّد حبیبی کته‌تلخ
۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ۰۷:۵۲ ب.ظ
من و جام می و معشوق ، الباقی اضافات است
اگر هستی که بسم الله..........
اگر هستی!
خطاب به کیست؟ اگر خطاب به خودمان (نفس‌مان) باشد خوبه
اما اگر خطاب به شخص یا اشخاص دیگه باشه که؛ از «اضافات» میشن!
با کسب اجازه از محضر فاضل عزیز
مصرع دوم میشد اینگونه هم باشه که هشدار در مورد «تأخیر» رو بشه جدی تر گرفت...

من و جام می و معشوق، الباقی اضافات است
لکَ الحمدْ، عجِّل اللهمَّ ، در تأخیر آفات است....

پروانه پرتوی
۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۲۵ ب.ظ
راهیست راه عشق که هیچش کرانه نیست
آنجا جز آنکه جان بسپارند چاره نیست
هرگه که دل به عشق دهی خوش دمی بود
در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست
و فی التاخیر آفات